فرصت طلایی ایران برای بهبود روابط با کشورهای همسایه 

 سفر سید ابراهیم رییسی در این مقطع، سفر بسیار حساس و مهمی محسوب می شود و می تواند بخشی از گره هایی را که کشورهای بدخواد در روابط ایران و پاکستان ایجاده کرده اند، باز کند و مانع بروز تنش بین دو کشور همسایه شود.

به گزارش اتاق زندگانی، « فرصت طلایی ایران برای بهبود روابط با کشورهای همسایه » عنوان سرمقاله روزنامه شهروند به قلم ابوالفضل ظهره وند است که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

ایران و پاکستان، به عنوان دو کشور همسایه، منافع مشترکی دارند که تحقق این اهداف مستلزم ارتقای ارتباطات دیپلماتیک میان این دو کشور است.
اما برخی کشورها از جمله آمریکا، با سوءاستفاده از موقعیت و نزدیکی بنادر گوادر و چابهار دو کشور، به دنبال ایجاد رقابت میان ایران و پاکستان هستند، غافل از اینکه ایران به عنوان تکیه گاهی امنیتی برای پاکستان، به دنبال ایجاد همکاری راهبردی به خصوص در همین حوزه بنادر گوادر و چابهار است.
این در حالی است که بروز اختلافات بین دو کشور همسایه که در ابعاد مختلف با هم همکاری دارند، امری طبیعی است. به طور مثال، جریانات تکفیری شکل گرفته در پاکستان، علاوه بر بروز مشکلات امنیتی برای پاکستان، برای ایران نیز همواره دردسرهایی ایجاد کرده است. اما به نظر می رسد سفر رییس جمهور کشورمان به پاکستان، می تواند فرصت مناسبی برای پیشبرد مسیر همکاری های مشترک در برخورد با تروریسم و تقویت امنیت منطقه باشد. در عین حال، نباید از یاد برد که برقراری امنیت در مناطق مرزی، به ویژه بلوچستان پاکستان و ایران، ارتباط مستقیمی با موقعیت اقتصادی دو کشور دارد و جدا از جذب سرمایه برای کشور، مانع فرار سرمایه نیز خواهد شد.
بنابراین،  سفر سید ابراهیم رییسی در این مقطع، سفر بسیار حساس و مهمی محسوب می شود و می تواند بخشی از گره هایی را که کشورهای بدخواد در روابط ایران و پاکستان ایجاده کرده اند، باز کند و مانع بروز تنش بین دو کشور همسایه شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بیش از یک دهه از تکمیل خط لوله صلح توسط ایران می گذرد و با وجود اینکه ایران تکمیل بخشی از سهم پاکستان را متقبل شده است، هنوز هم تامین هزینه های این پروژه برای پاکستان دشوار است. این نکته را هم ذکر کنیم که آمریکایی ها نیز به صورت علنی، پاکستان را در صورت استفاده از گاز ایران با هدف تامین رفاه سرزمینشان، به تحریم تهدید کرده اند. بنابراین، حل مشکلات به وجودآمده در مسیله خط لوله صلح (خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان)، در این سفر برگ برنده ای برای دولت سیزدهم خواهد بود. به بیان دیگر، سفر رییس جمهور و باز کردن گره خط لوله گاز صلح، غیر از آنکه می تواند ظرفیتی جدید برای کمک به رشد اقتصادی پاکستان ایجاد کند و عاملی برای گره زدن پاکستان و هند در حوزه انرژی باشد، برای ایران نیز منافع زیادی به همراه دارد.
همچنین، امتداد این خط لوله به هند نیز با توجه به مشکلات هند برای تامین برق و مشکلات متاثر از سیل دو سال گذشته و امسال، فرصتی طلایی برای ایران ایجاد کرده تا بتواند از هند نیز به عنوان یک بازار هدف، حداکثر استفاده را ببرد.
به هرحال تقویت روابط بین ایران و پاکستان مسیری بلندمدت است که نیازمند راهبردی روشن و دیپلماسی ای فعال است؛ این مسیر آغاز نخواهد شد، مگر با هنرنمایی تیم سیاست خارجی آقای رییسی و چگونگی مذاکرات صورت گرفته در این سفر.

پایان خبر اتاق زندگانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرصت طلایی ایران برای بهبود روابط با کشورهای همسایه " هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرصت طلایی ایران برای بهبود روابط با کشورهای همسایه "، کلیک کنید.