4 کانون گرد و غبار فعال در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد – خبرگزاری اتاق زندگانی | اخبار ایران و جهان

4 کانون گرد و غبار فعال در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد - خبرگزاری اتاق زندگانی | اخبار ایران و جهان

4 کانون گرد و غبار فعال در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد - خبرگزاری اتاق زندگانی | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار اتاق زندگانی؛ میرنبی قایمی ظهر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: منطقه آق زیارت و چوپانلو در سلماس؛ آق داش در میاندوآب؛ جبل و منطقه سپورغان ارومیه از جمله این مناطق هستند.

وی بیان کرد: 78 هزار هکتار مطالعات شناسایی کانونهای گردو غبار در استان انجام شده و امسال هم اقدامات کنترلی ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: برای کنترل کانونهای گردو غبار حاشیه دریاچه ارومیه پیگیر اخذ اعتبارات بیشتر هستیم تا کانونهای فعال را تثبیت کنیم و نهالکاری؛ بوته کاری؛ احداث بادشکن غیر زنده؛ در این مکان طرح ریزی شده است.

قایمی اضافه کرد: این اقدامات باعث شده تا میزان گردو غبار کاهش یافته و میزان فرسایشی که داشتیم از 38 تن در هکتار به 0.9(9 دهم) در هکتار کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند کاشت یک میلیارد اصله نهال اضافه کرد: سهیمه آذربایجان غربی تولید و کاشت 33 میلیون اصله نهال در چهار سال است که امسال در این راستا 1.5 میلیون اصله نهال در سامانه ثبت کاشت شده و یک میلیون اصله نیز در حال ثبت بوده و بقیه نیز تا پایان امسال غرس خواهد شد.

قایمی اضافه کرد: امسال هشت میلیون 300 هزار اصله نهال در استان تولید شده است که بخشی از این تولیدات برای تحقق طرح کاشت چهار میلیون اصله نهال مورد استفاده بوده است.

وی با اشاره به حفاظت آب و خاک و کنترل سیلابها اضافه کرد: این استان در ردیف استانهای برتر در تحقق عملیاتهای آبخیزداری است و به بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات آبخیزداری نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: ما در بحث فرهنگ سازی مشکل داریم و باید در این راستا تلاش شود چرا که اگر قدر منابع طبیعی را ندانیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

قایمی اضافه کرد: 107 نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در 11 ماه گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بوده است.

وی اضافه کرد: در بخش چوب 209 فقره پرونده قاچاق به میزان 532 تن تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است و 99 مورد حریق رخ داده که در هزار و 343 هکتار بوده که 29 مورد در عرصه های جنگلی و بقیه عرصه های مرتعی بوده است.

بیش از 2 میلیون و 668 هزار هکتار سطح مراتع استان و بیش از 100 هزار هکتار سطح جنگلهای آذربایجان غربی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "4 کانون گرد و غبار فعال در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد – خبرگزاری اتاق زندگانی | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "4 کانون گرد و غبار فعال در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد – خبرگزاری اتاق زندگانی | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.