نقد و بررسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G5X Mark II

نقد و بررسی تخصصی مشخصات دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G5X Mark II

نقد و بررسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G5X Mark II

دوربین Canon PowerShot G5X Mark II همانطور که از نامش پیداست جایگزینی برای یکی از محبوب ترین دوربین های Canon PowerShot G در سری G5X است. این دوربین سری G یا در واقع پرچمدار سری کامپکت کانن از فلسفه این سری پیروی می کند. حداکثر کیفیت خروجی ممکن برای یک دوربین کوچک بدون امکان تعویض لنز. دوربین های سری ذکر شده برای علاقه مندان به عکاسی در نظر گرفته شده است که به جزئیات تصویر و ویژگی های لنز توجه ویژه ای دارند و در عین حال می خواهند تنظیمات کامل عکاسی را به صورت RAW غیر فشرده داشته باشند. قالب اگرچه این دوربین ها نسبت به سایر مدل های هم اندازه موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار هستند اما در بین کاربران خانگی نیز طرفداران زیادی دارند.

بزرگترین تغییر دوربین Canon PowerShot G5X Mark II نسبت به مدل قبلی قطعاً پردازنده آن است. این پردازنده دو نسل به روز شده و از DIGIC 6 به DIGIC 8 ارتقا یافته است. اگرچه سنسور G5X تغییری نکرده و همچنان از همان سنسور 1 اینچی 20 مگاپیکسلی استفاده می کند تغییر پردازنده مستقیماً بر کیفیت خروجی تأثیر گذاشته است.

بارزترین جلوه این پردازنده قدرتمند را می توان در ابعاد عکاسی پیاپی و عکاسی دید. این دوربین می تواند با رزولوشن 4K و همچنین با رزولوشن فول اچ دی با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه تصویری تا 5 برابر کندتر از حالت معمولی ارائه دهد. امکان ذخیره هر فریم از فیلم ضبط شده با وضوح 4K به صورت عکس مستقل از دیگر ویژگی های جذاب این دوربین است. عکس ثبت شده در این حالت دارای وضوح 8.3 مگاپیکسل خواهد بود.

در زمینه عکاسی این دوربین توانایی ثبت 30 فریم در ثانیه را دارد! این رقم برای دوربینی با وضوح 20 مگاپیکسل عالی است. البته اگر فالو فوکوس روشن باشد این عدد به 8 فریم در ثانیه کاهش می یابد که باز هم عدد قابل قبولی است و از قابلیت ثبت عکس های متوالی در مدل قبلی بالاتر است. خبر خوب بعدی این است که حتی با عکاسی پیاپی با سرعت 30 فریم در ثانیه امکان ثبت تصاویر فشرده نشده تا 70 عکس وجود دارد. در مقایسه با مدل قبلی این اعداد نشان دهنده یک تحول بزرگ و یک به روز رسانی بزرگ است.

لنز عالی همیشه یکی از ویژگی های دوربین های سری G کانن بوده است. دوربین های کامپکتی که قابلیت تعویض لنز را ندارند اما برای آنها لنزی طراحی شده است که بهترین خروجی را برای کاربر فراهم می کند و بالاترین کیفیت ممکن را که می تواند توسط سنسور ثبت شود را نشان می دهد. لنز نصب شده در G5X Mark II دارای فاصله کانونی معادل 24 میلی متر عرض تا 120 میلی متر تله فوتو در استاندارد سنسور فول فریم 35 میلی متری است. این به معنای توانایی عکاسی از منظره یا عکس های با زاویه دید عریض همراه با زوم پنج برابری برای عکس های باریک تر است.

در مدل قبلی افزایش حداکثر به 4.2 برابر محدود شده بود. اما نکته اصلی در مورد این لنز حداکثر دیافراگم آن است که بین 1.8 تا 2.8 است. بازترین دیافراگم یعنی 1.8 در گسترده ترین حالت لنز در دسترس کاربر است یعنی. 24 میلی متر. داشتن لنزی با چنین دیافراگم در کنار سنسور نسبتا بزرگ به معنای قابلیت ثبت عکس های واضح در نور کمتر و همچنین محو کردن پس زمینه سوژه ها است.

این دوربین در منو نیز تغییراتی دارد منوی آن بسیار شبیه به منوی دوربین های حرفه ای جدید کانن است چرا که بخش زیادی از مخاطبان این دوربین عکاسان حرفه ای هستند که از آن به عنوان دوربین دوم خود استفاده می کنند. اما بالاتر از همه تغییراتی در ظاهر وجود دارد که می توان آنها را دید. در واقع G5 X Mark II آنقدر از نظر ظاهری تغییر کرده است که از ظاهر نمی توان فهمید که G5X Mark II جایگزینی برای G5X است!

برخلاف مدل قبلی که کمی به دوربین های بدون آینه و حرفه ای نزدیکتر بود ظاهر دوربین بیشتر شبیه یک دوربین کامپکت است یعنی همان چیزی که از دوربین Canon Powershot انتظار می رود. دلیل اصلی این تغییر ابعاد جایگزینی منظره یاب جدید با منظره یاب قبلی است. در نگاه اول فکر می کنید منظره یاب حذف شده است اما در واقع منظره یاب بدون جلب توجه به داخل محفظه جمع می شود و در صورت نیاز می توانید با فشار دادن یک دکمه آن را روشن کنید.

همچنین کفش فلاش نیز از بدنه حذف شده است که می توان آن را گامی دیگر برای نزدیک شدن G5 به آنچه از دوربین کامپکت منظور می کنیم تلقی کرد. اگرچه وجود هات شو تا سال های اخیر به یکی از ویژگی های اصلی این سری از دوربین های کانن تبدیل شده است اما ظاهرا طراحان کانن به این نتیجه رسیده اند که مخاطبان این سری از دوربین ها واقعاً کاربرانی نیستند که بخواهند. برای استفاده از خارجی .

در این دوربین مکانیسم چرخش صفحه نمایش نیز تغییر یافته و از چرخش کامل به حرکت بالا و پایین تبدیل شده است. این صفحه نمایش را می توان 180 درجه به سمت بالا چرخاند تا در حالت سلفی قرار گیرد. دکمه های بدنه نسبت به مدل قبلی تغییر چندانی نکرده اند و با وجود تغییر مکان برخی از آن ها همچنان از همان دکمه های تنظیمی استفاده می شود که یکی از آنها صفحه نمایش جبران نوردهی بسیار کاربردی است.

وزن این دوربین 240 گرم است که نسبت به مدل قبلی 13 گرم کمتر است. این دوربین از همان باتری NB-13L استفاده می کند که به لطف پردازنده جدید و مصرف بهینه تر با هر بار شارژ کامل قادر به ثبت 230 عکس (بیست عکس بیشتر از مدل قبلی) خواهد بود. نکته قابل توجه در مورد این دوربین قابلیت شارژ از طریق پورت USB روی بدنه و از طریق شارژرها یا پاوربانک های معمولی است که در مدل قبلی وجود نداشت. در زمینه ارتباط بی سیم دوربین می تواند از طریق وای فای و بلوتوث ارتباط برقرار کند که با نصب اپلیکیشن های مربوطه نیز می توان این کار را انجام داد.

در خاتمه باید گفت که دوربین Canon PowerShot G5 X Mark 2 برای عکاسانی که کیفیت آنها حرف اول را می زند گزینه ایده آلی است و برای کاربران حرفه ای به عنوان دوربین دوم و همیشه همراه آنها توصیه می شود دوربینی که با همه اینها توضیحات می تواند به راحتی توسط کاربران خانگی استفاده شود و هر کاربری را با هر دانش عکاسی راضی کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G5X Mark II" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G5X Mark II"، کلیک کنید.