خوراکی هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند

خوراکی هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند
آفتاب نیوز :

فخرالدین اسدی در خصوص تغذیه های مجاز و غیرمجاز مدارس اظهار کرد: همه ساله وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ای در خصوص نحوه فعالیت پایگاه تغیه سالم و نحوه توزیع اقلام سالم و بهداشتی به استان ها ابلاغ می کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: طی دستورالعمل صادر شده مدیران مدارس موظفند برای داشتن پایگاه تغذیه ای سالم فعالیت و توزیع مواد خوراکی درخواست مجوز دهند و کارشناسان سلامت اداره کل به همراه کارشناسان بهداشت محیط و تغذیه مراکز بهداشتی درمانی برای بررسی شرایط دارا بودن بوفه از مدارس بازدید به عمل آورده و در نهایت مجوز یک ساله تاسیس و فعالیت بوفه صادر می شود.

وی با بیان اینکه بوفه مدارس طبق دستورالعمل تغذیه سالم مواد مجاز و غیرمجاز شروع به کار می کند تصریح کرد: خوراکی های مجاز و مواد غذایی قابل عرضه به دانش آموزان در پنج گروه خشکبار شامل خرما انواع دانه های بدون نمک گروه دوم شیر و فرآورده های آن نوشیدنی ها شامل دوغ کم نمک بدون گاز و آب معدنی میوه ها بسکویت بدون کرم و کیک و کلوچه تقسیم می شود.

اسدی ادامه داد: خشکبار و انواع مغزها و دانه های بدون نمک و بسته بندی شده دارای مجوز بهداشتی شامل توت انجیر خشک انواع برگ ها خرما و کشمش و مغزها و دانه ها شامل گردو بادام بادام زمینی فندق پسته کنجد و مغز تخمه ها و نخودچی برنجک عدس و گندم برشته هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: در پایگاه تغذیه سالم مدارس می توانند بیسکویت های ساده و بدون کرم و کیک و کلوچه لقمه سالم شامل نان پنیر سالم و پاستوریزه ساده و کم چرب و گردو گوجه و خیار تخم مرغ آب پز که روزانه تهیه عرضه و مصرف می شوند به دانش آموزان عرضه کنند.

اسدی تاکید کرد: دانش آموزان باید در مدارس به خرید محصولات سالم ترغیب شوند و در میان خوراکی های مجاز نیز بیسکویت کیک و کلوچه در اولویت آخر قرار گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بر این اساس تغذیه سالم شامل نان پنیر و گردو و خیار و گوجه انواع نان های حجیم نیمه حجیم و غنی شده با انواع مغزها و کنجد لقمه با نان های سبوس دار و اشترودل های غیر گوشتی و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ لوبیا عدسی و حلیم فرنی سمنو شیربرنج و شله زرد و سیب زمینی آب پز است که به صورت روزانه پخت و در شرایط بهداشتی و در ظرف های یکبار مصرف گیاهی عرضه شوند.

وی بیان کرد: عرضه و فروش فرآورده های غلات حجیم شده مانند پفک چی پلت انواع چیپس و پاپ کورن های طعم دار و انواع یخمک و محصولات یخی انواع نوشابه های گازدار ماءالشعیر و دلستر و دوغ گازدار انواع پیتزا سوسیس کالباس و همه فراورده های آن همبرگر لواشک و آلوچه بدون بسته بندی انواع آب نبات کاکائو آدامس و شکلات هایی که به دندان می چسبد در مدارس ممنوع است.

اسدی خاطرنشان کرد: بر این اساس انواع آب میوه های صنعتی فلافل سمبوسه و سالاد اولویه انواع اشترودل گوشتی انواع پیراشکی و دونات بستنی یخی و روکشدار پاستیل ژله و مارشمالو نیز در بوفه های مدارس جایی ندارند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خوراکی هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خوراکی هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند"، کلیک کنید.