یوگا : بهترین حرکات برای تقویت بدن و کاهش استرس

خیلی وقت ها از خودم می پرسم چطور می شه با همه استرس های روزمره یه جورایی به تعادل رسید؟ و چی بهتر از یه ورزش که هم به جسم و هم به ذهن کمک کنه؟ اینجاست که یوگا وارد ماجرا می شه؛ یه راه عالی برای تقویت بدن و آرام کردن ذهن. اما بیایید ببینیم که یوگا چیست؟ و چه حرکاتی از یوگا می تونه برای تقویت بدن و کاهش استرس مفید باشه و از کجا شروع کنیم.

یوگا : بهترین حرکات برای تقویت بدن و کاهش استرس

یوگا چیه و چرا اهمیت داره؟

خیلی ها فکر می کنن یوگا فقط یه سری حرکاته که بدنت رو می کشی و تموم. ولی یوگا خیلی بیشتر از ایناست. یوگا به معنای واقعی کلمه اتصال ذهن و بدنه. یعنی وقتی یه حرکت یوگا رو انجام می دی نه تنها داری عضلاتت رو تقویت می کنی بلکه تمرکز و تنفست رو هم تنظیم می کنی. از تجربه شخصی خودم بگم بارها وقتی روزم پر استرس بوده یه جلسه کوتاه یوگا حسابی حالمو بهتر کرده.

حرکات پایه برای شروع یوگا

یکی از چیزای خوب یوگا اینه که برای همه سطح ها مناسبه. از تازه کار گرفته تا حرفه ای. اینجا می خوام چند حرکت ساده رو معرفی کنم که هم به تقویت عضلات کمک می کنه و هم استرس رو کم می کنه.

حرکت کوه (Tadasana)

این حرکت شاید ساده به نظر بیاد ولی پایه ی خیلی از حرکات یوگاست. من معمولاً هر بار که می خوام یوگا رو شروع کنم با همین حرکت ساده شروع می کنم. فقط کافیه بایستی و بدنت رو صاف نگه داری. کف پاها رو محکم روی زمین فشار بده و تصور کن یه نخ از بالای سرت داره به سمت آسمون می کشه. این حرکت کمک می کنه بدنت رو بشناسی و تعادلت رو پیدا کنی.

حرکت سگ سر به پایین (Adho Mukha Svanasana)

این حرکت جزو حرکات معروف یوگاست. یه جورایی شبیه به حالت مثلثه. این حرکت باعث می شه تا تمام عضلات پشت پا کمر و شونه هات کش بیاد و به مرور قدرتشون افزایش پیدا کنه. علاوه بر این بعد از یه روز طولانی کاری این حرکت به شدت آرامش بخشه و استرس رو از بین می بره. به شخصه هر وقت خستگی تو بدنم حس می کنم یه چند دقیقه تو این حالت می مونم.

حرکت یوگا

فواید

Tadasana (کوه)

تعادل بدن تقویت عضلات پایه

Adho Mukha Svanasana (سگ سر به پایین)

کشش کمر و پاها کاهش استرس آرامش بخش

ترکیب یوگا با تنفس عمیق

یکی از نکات مهم یوگا ترکیب حرکت ها با تنفس عمیقه. مثلاً وقتی توی حالت کبری (Bhujangasana) هستی با دم عمیق ستون فقرات رو بلند می کنی و با بازدم پایین میاری. همین ترکیب تنفس و حرکت باعث می شه تا ذهن از همه چیز خالی بشه و فقط روی حرکت و تنفس تمرکز کنه. به همین خاطر هر وقت استرس دارم با یوگا و تمرکز روی تنفسم به سرعت به یه آرامش نسبی می رسم.

حرکت کودک (Balasana)

این حرکت شاید یکی از آرامش بخش ترین حرکت های یوگا باشه. وقتی این حرکت رو انجام می دی شبیه به زمانی هست که یه کودک به حالتی خم می شه تا استراحت کنه. من معمولاً وقتی ذهنم خیلی درگیره یا یه روز پر استرس داشتم چند دقیقه توی این حالت می مونم. عجیب نیست که بعدش احساس می کنم همه استرس های ذهنم آب شده.

حرکت کبری (Bhujangasana)

یکی دیگه از حرکاتی که برای تقویت عضلات کمر و شونه ها عالیه حرکت کبریه. این حرکت علاوه بر اینکه به بهبود وضعیت بدنت کمک می کنه باعث می شه تا استرس و تنش های نشسته توی کمر و گردنت هم برطرف بشه.

بیشتر بخوانید: همراهی از راه دور ورزش در خانه

یوگا و تأثیر آن بر بدن

همیشه برام سوال بوده که چرا بعد از چند جلسه یوگا بدنم اینقدر سبک و قوی می شه؟ جواب اینه که یوگا به تدریج عضلاتت رو تقویت می کنه و در عین حال باعث می شه تا انعطاف پذیری بدنت هم بیشتر بشه. این ترکیب قدرت و انعطاف باعث می شه تا بدن بهتر با استرس و فشار روزمره کنار بیاد. پس اگر دنبال یه ورزش هستی که نه تنها عضلاتت رو قوی کنه بلکه به ذهنت هم آرامش بده یوگا همون چیزیه که باید امتحانش کنی.

حرکت یوگا

تأثیر بر بدن

Balasana (حرکت کودک)

آرامش ذهن کاهش استرس کاهش تنش عضلانی

Bhujangasana (کبری)

تقویت عضلات کمر بهبود وضعیت بدن کاهش تنش گردن

اشتباهات رایج در یوگا

بذار یه چیزی رو بگم من هم اوایل که یوگا رو شروع کردم فکر می کردم باید همه حرکات رو بدون اشتباه انجام بدم. ولی واقعیت اینه که یوگا مثل هر ورزش دیگه ای زمان می بره تا یاد بگیری. یکی از اشتباهات من این بود که سعی می کردم تو همون جلسه اول همه حرکات رو به کمال برسونم که این باعث شد بدنم دچار درد بشه. پس اگر تازه شروع کردی یادت باشه که باید به بدنت زمان بدی و هر حرکت رو با آرامش انجام بدی.

پاسخ به سوالات متداول

آیا یوگا برای همه مناسبه؟
بله یوگا برای همه سنین و سطح ها مناسبه. مهم نیست که چه سطحی هستی می تونی حرکات رو با توجه به قدرت بدنت انجام بدی.

چقدر طول می کشه تا تاثیرات یوگا رو ببینم؟
به طور کلی بعد از چند جلسه احساس می کنی بدن و ذهنت آروم تر شده. البته این زمان برای هر فرد متفاوته.

بهترین زمان برای انجام یوگا چه موقع است؟
بسته به سبک زندگی ات یوگا رو می تونی صبح ها برای شروع روز یا شب ها برای آرامش قبل از خواب انجام بدی.

نتیجه گیری

یوگا فقط یه ورزش نیست؛ یه راه برای برقراری تعادل بین ذهن و بدنه. اگر دنبال تقویت بدن و کاهش استرس هستی یوگا همون چیزیه که نیاز داری. با تمرین های ساده ای که معرفی کردم می تونی به تدریج هم قدرت بدنت رو افزایش بدی و هم ذهنت رو آروم کنی. یادت نره که توی مسیرت صبور باشی و از هر لحظه ای که توی یوگا هستی لذت ببری.

اگر تجربه ای از یوگا داری یا سوالی برات پیش اومده خوشحال می شم توی کامنت ها با من درمیون بذاری.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یوگا : بهترین حرکات برای تقویت بدن و کاهش استرس" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یوگا : بهترین حرکات برای تقویت بدن و کاهش استرس"، کلیک کنید.