سیمایی صراف: نوبت دانشگاه است که شعار وفاق ملی را اجرا کند/ لزوم گنجاندن 2 واحد «فلسفه علم» در تمام رشته های دانشگاهی

در مراسم تودیع و معارفه وزرای علوم دولت سیزدهم و چهاردهم؛

سیمایی صراف: نوبت دانشگاه است که شعار وفاق ملی را اجرا کند/ لزوم گنجاندن 2 واحد «فلسفه علم» در تمام رشته های دانشگاهی

وزیر علوم گفت: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال کنیم؛ نوبت دانشگاه است که ارتقا پیدا کند و نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت نباشد و مسیله محور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری اتاق زندگانی؛ حسین سیمایی صراف وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم صبح امروز (پنج شنبه؛ 8 شهریور 1403) در آیین تکریم و معارفه وزرای علوم که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و مسعود پزشکیان رییس جمهور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد؛ با بیان اینکه دولت آقای پزشکیان؛ دولت نفاق است و شخص ایشان برای دو قطبی های مرسوم هستند؛ اظهار کرد: سعی می کنم جزء اولین نفراتی باشم که گفتمان وفاق ملی (شعار رییس جمهور دولت چهاردهم) را تبیین می کند. 

اگر کرامت انسان را بپذیریم با وجود همه تنگا ها و کمبود ها در شرایط سخت تحریم نشاط؛ شور و انسجام و پیوند دانشگاه با جامعه احیا و وسیع تر خواهد شد

سیمایی صراف افزود: دکتر پزشکیان در سه ساحت باور؛ گفتار و رفتار نشان داد که قالب های تصنعی را شکسته اند. عیب و اشکال دوقطبی این است که به شما تلقین می کند راه دیگری وجود ندارد؛ یا اصلاح طلب یا اصولگرا یا دین دار و یا دین ستیز باشید. آقای دکتر پزشکیان راه سومی باز کردند. البته به این معنا نیست که وفاق را برخلاف اختلاف نظر می دانیم؛ آنچه که مانع پیشرفت ما شده «نزاع» است.

آنچه که شر است «نزاع» است

وزیر علوم تصریح کرد: اختلاف نظر مقدمه گفت وگو؛ کمال و رشد است. امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «با اختلاف نظر آن را یک فرصت قرار داده و با هم گفت وگو کنید تا راه درست تر پیدا شود». چرا رهبری بر کرسی های آزاداندیشی تاکید می کنند؟ و متاسفانه آنچنان که باید پا نگرفته است؟ ایشان به نظر من دنبال آموزه های علمی و دینی فرمودند که کرسی های آزاد اندیشی را جدی بگیرید؛ اما یکی از آسیب های این کرسی ها این بوده که تاکنون ادب گفت وگو و ادب اختلاف رعایت نشده و توهین و تهدید مانع شکل گیری کرسی های آزاد اندیشی شده است. در آستانه پنجاه سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم؛ بنابراین باید اظهار تاسف کنیم که هنوز به کمال نرسیده ایم که بتوانیم با وجود اختلاف نظر دوست باشیم و برای آینده مشترک و تعالی انسان قدم برداریم؛ آنچه که شر است «نزاع» است و اختلاف نظر «موهبت» است.

هنوز به حجیت علم تن نداده ایم

سیمایی صراف بیان کرد: هنوز به حجیت علم تن نداده ایم. زمانی که اقتصاد روانشناسی؛ جامعه شناسی و حقوق در دانشگاه ها تدریس و تحقیق می شوند؛ اما عملا از داده های علم و دانشگاه در حکمرانی استفاده نمی شود؛ یعنی حجیت علم را قبول نداریم؛ شیعه ده ها سال مبارزه کرد تا حجیت عقل را در برابر اخباریان ثابت کند.

وی افزود: پس از نزاع بر حجیت عقل حالا نزاع بر حجیت علم است؛ منتهی نزاع زیر پوستی و یک فاصله عمیق بین دانشگاه و جامعه؛ دانشگاه و صنعت؛ دانشگاه و حکمرانی کشور وجود دارد؛ معتقد هستم کشور هزینه می کند؛ اما هزینه ها برای یک حل معضل و مسیله است. اگر اقتصاد بخوانیم و فکر کنیم راه حل تورم تقویت تعزیرات حکومتی است؛ معلوم می شود که به اقتصاد تن نداده ایم. 

یکی از آسیب های شکل نگرفتن کرسی های آزاد اندیشی  این بوده که تاکنون ادب گفت وگو و ادب اختلاف رعایت نشده و توهین و تهدید اتفاق افتاده است

وزیر علوم با بیان اینکه کسانی که علمی فکر نمی کنند به راحتی تن به خرافه؛ خیالات و توهمات می دهند؛ تاکید کرد: مانع جدی مقابل علم «شبه علم» است؛ سروصدای شبه علم خیلی بلند است و سد راه ما شده است. ضمن عذرخواهی باید عرض کنم که برخی عالمان علمی نیستند. مثلا؛ عده ای در زمان کرونا می گفتند: «ما به کرونا اعتقاد نداریم؛ مگر کرونا امری عقیدتی است»؟ این موضوع نشان می دهد گاهی فرهیختگان ما تفکر علمی ندارند و فقط در رشته خودشان متخصص هستند. 

سیمایی صراف ادامه داد: باید به اجبار برای تمام رشته ها 2 واحد فلسفه علمی بگنجانیم. 

لزوم اجرای شعار «وفاق ملی» در دانشگاه 

وزیر علوم اضافه کرد: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال و نفاق را در دانشگاه با اتحاد استاد و دانشجو و کارمند محقق کنیم؛ از جامعه دانشگاهی تقاضا دارم به این شعار اعتماد کنند؛ آقای پزشکیان تعارف ندارند و این هم یک شعار نیست؛ بلکه ماموریت دولت است و نوبت دانشگاه است که ارتقا پیدا کند و علاوه بر تحقیق و پژوهش؛ مسیولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مسایل جامعه بی تفاوت نبوده و مسیله محور باشد و البته برای تحقق این آرزو ها علاوه بر تجهیز آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه در وهله اول باید کرامت استاد؛ دانشجو و کارمند را به رسمیت بشناسیم و آن را قبول کنیم؛ اگر کرامت انسان را بپذیریم با وجود همه تنگا ها و کمبود ها در شرایط سخت تحریم نشاط؛ شور و انسجام و پیوند دانشگاه با جامعه احیا و وسیع تر خواهد شد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیمایی صراف: نوبت دانشگاه است که شعار وفاق ملی را اجرا کند/ لزوم گنجاندن 2 واحد «فلسفه علم» در تمام رشته های دانشگاهی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیمایی صراف: نوبت دانشگاه است که شعار وفاق ملی را اجرا کند/ لزوم گنجاندن 2 واحد «فلسفه علم» در تمام رشته های دانشگاهی"، کلیک کنید.