نقد و برسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7R IV body Alpha a7 R IV

نقد و برسی تخصصی مشخصات

نقد و برسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7R IV body Alpha a7 R IV

دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7R IV body

Alpha a7 R IV

دوربین سونی Alpha a7R IV

Sony a7R IV یک ارتقاء بزرگ به دوربین های سری a7R با سنسور کاملاً جدید 61 مگاپیکسلی است. این سنسور BSI نسبت به اکثر دوربین های بدون آینه و DSLR مگاپیکسل بیشتری دارد و حتی فرمت متوسط دارد! علاوه بر این؛ پردازنده BIONZ X این دوربین نیز ارتقا یافته است تا در کنار این سنسور حداکثر کارایی را در اختیار کاربر قرار دهد. اگرچه اینها ابتدایی ترین تغییرات نسبت به مدل قبلی هستند؛ اما به روز رسانی ها و نوآوری های سونی در این دوربین به سنسور و پردازنده محدود نمی شود؛ بلکه تغییرات بیشتری در جزییات دیده می شود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

فرصت های عکس

Sony a7R IV فقط یک دوربین با اندازه تصویر بزرگتر نیست. این دوربین به لطف پردازنده قدرتمند خود می تواند عکس هایی با 15 استاپ دامنه دینامیکی که در فرمت 14 بیتی فشرده نشده ثبت می شود؛ ثبت کند. برای عکس های فشرده نشده؛ محدوده تنظیم وضوح از +/-3 مرحله در مدل قبلی به +/-5 مرحله افزایش یافته است. مگاپیکسل های بالاتر هنگام استفاده از حالت APS-C؛ عکس ها را 26.2 مگاپیکسل می کند. عدد بسیار خوبی که از مگاپیکسل پایه بسیاری از دوربین های حرفه ای موجود در بازار بالاتر است.

علاوه بر این؛ مدل قبلی می توانست عکس هایی با نسبت تصویر 3:2 و 16:9 ثبت کند؛ در حالی که Sony a7R IV از نسبت تصویر 1:1 و 4:3 نیز پشتیبانی می کند. با وجود افزایش قابل توجه مگاپیکسل؛ این دوربین همچنان می تواند تا 10 فریم در ثانیه ضبط کند که می تواند 68 فریم با مگاپیکسل کامل را ثبت کند.

در این دوربین تعداد نقاط فوکوس به 567 افزایش یافته است که 74 درصد از سطح سنسور را پوشش می دهد. عدد ذکر شده مربوط به تعداد نقاط فوکوس تشخیص فاز بوده و با 425 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست متفاوت است. یکی دیگر از بهبودهای دوربین سونی a7R IV در دسترس بودن نقاط فوکوس فاز تا f/11 است؛ در حالی که در مدل قبلی این نقاط فوکوس فقط تا f/8 در دسترس بودند.

فوکوس ردیابی دوربین سونی a7R IV مشابه مدل دوربین سونی a9 است که با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه و نگه داشتن آن؛ نقاط فوکوس با حرکت سوژها دوربین به صورت ردیابی تغییر می کنند! فوکوس بر روی چشم سوژه نیز در این مدل موجود است؛ با این تفاوت که در دوربین های قبلی با این ویژگی می توان هر یک از چشم ها را به عنوان نقطه فوکوس انتخاب کرد؛ اما در a7R IV می توانید به صورت دستی فقط چشم چپ یا چشم چپ را انتخاب کنید. فقط چشم چپ به عنوان نقطه کانونی شناخته می شود.

عملکرد تغییر پیکسل به طور چشمگیری بهبود یافته است

Pixel Shift یک ویژگی عالی است که a7R III اولین دوربین سونی بود که از آن استفاده کرد. در هنگام استفاده از این عملکرد که البته فقط برای سوژه های کاملا ثابت و با قرار دادن دقیق دوربین بر روی سه پایه استفاده می شود؛ چهار عکس با حرکت سنسور در چهار جهت ثبت می شود که حاصل ترکیب این چهار تصویر یک تصویر خواهد بود. با کیفیت بالاتر با جزییات بیشتر این قابلیت در a7R IV بسیار بهبود یافته است و سنسور با امکان نیمه حرکت بین دو پیکسل در نهایت می تواند 16 عکس را به صورت ترکیبی ثبت کند که خروجی آن یک عکس باکیفیت با رنگ ها و وضوح عالی خواهد بود. و البته این بار با 240 مگاپیکسل بسیار بالا.

پردازش و ترکیب این عکس ها و رسیدن به این نتیجه زیبا پس از عکاسی با استفاده از نسخه دسکتاپ نرم افزار Imaging Edge انجام می شود.

تغییرات در ظاهر

تغییرات ذکر شده کافی است تا نسخه چهارم a7R را به دوربینی کاملا متفاوت تبدیل کند. اما سونی در طراحی دوربین نیز تغییراتی ایجاد کرد. بارزترین تغییر؛ عمیق شدن دستگیره و تغییر مکانیسم باز شدن درب محفظه کارت حافظه است که به جای قفل شدن؛ مانند یک لغزنده باز و بسته می شود.

یکی دیگر از تغییرات واضح اضافه کردن یک قفل به صفحه جبران نوردهی است تا ناخواسته نچرخد. صفحه جلوی دوربین نیز اندکی تغییر زاویه داده و فریم اطراف برخی کلیدها تغییر کرده است و طراحی کلید هشت پیکان نیز تغییر کرده است. علاوه بر این سونی اعلام کرد که مقاومت این مدل در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت نسبت به سایر مدل های این سری افزایش یافته است.

علاوه بر این؛ دوربین سونی a7R IV به هات شوی چند رابط سونی مجهز شده است. این کفش به کاربر این امکان را می دهد که بدون نیاز به برقراری ارتباط از طریق کابل جداگانه بین آن لوازم جانبی و دوربین؛ از لوازم جانبی خاص سونی روی دوربین استفاده کند. به عنوان مثال میکروفون ECM-B1M در صورت نصب روی بدنه؛ صدا را از طریق کفش به دوربین منتقل می کند و از باتری دوربین برای تامین برق آن از طریق کفش استفاده می کند.

قابلیت ضبط ویدیو

Alpha a7R IV قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه و نرخ بیت 100 مگابیت بر ثانیه است و نرخ فریم 120 فریم در ثانیه با وضوح Full HD در دسترس خواهد بود. عکس پروفایل های عالی سونی نیز روی این دوربین موجود است و برای اولین بار ردیابی فوکوس با فوکوس روی چشم سوژه در حین فیلمبرداری نیز در این دوربین موجود است. خبر خوب دیگر برای فیلمبرداری این است که محدودیت 29 دقیقه ای در زمان فیلم برداری حذف شده است و آن را نامحدود می کند. علاوه بر این؛ هر دو درگاه کارت حافظه a7R IV از استاندارد UHS-II پشتیبانی می کنند که خبر خوب دیگری خواهد بود؛ مخصوصا برای کسانی که به قابلیت های فیلمبرداری این دوربین اعتماد دارند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد دوربین های بدون آینه سونی بدانید!

موضوعات دیگر

اگرچه برخی از عناصر و ارقام مربوط به این دوربین نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده است؛ اما همچنان در مقایسه با اکثر رقبا عالی هستند. به عنوان مثال ISO استاندارد بین 100 تا 32000 قابل تغییر است و در حالت پیشرفته بین 50 تا 102400 خواهد بود. تثبیت کننده پنج محور مانند مدل قبلی تا 5.5 توقف و حداکثر سرعت شاتر مکانیکی 1/8000 ثانیه است. صفحه نمایش a7R IV نیز بدون تغییر است؛ اما منظرهاب الکترونیکی 1.6 برابر وضوح دارد و در واقع دقیق ترین منظرهاب الکترونیکی است که از زمان معرفی این دوربین وجود داشته است.

سونی در این دوربین از باتری شگفت انگیز FZ100 استفاده می کند که به لطف پردازنده بهبود یافته؛ چند عکس بیشتر از مدل قبلی دوام خواهد آورد. علاوه بر این؛ دسته باتری VG-C4EM نیز با این مدل سازگار است که با نصب دو باتری؛ ظرفیت شارژ را دو برابر می کند. قابلیت های ارتباطی دوربین نیز بهبود یافته است و اکنون امکان انتقال فایل های فشرده نشده به صورت بی سیم به کامپیوتر حتی برای عکاسی مداوم نیز وجود دارد. در پایان باید گفت که ترکیب عناصر ذکر شده و تغییرات بزرگ نسبت به مدل قبلی a7R IV دوربینی فوق العاده و وسوسه انگیز را حتی برای کاربران مدل بسیار خوب قبلی ساخته است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و برسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7R IV body Alpha a7 R IV" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, فیلم و سریال، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و برسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7R IV body Alpha a7 R IV"، کلیک کنید.