چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!
به گزارش خبرگزاری اتاق زندگانی؛ شارژ کردن باتری خودروهای برقی هموارهکی از معایب آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی بوده است که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می توانند در جایگاه اقدام به سوخت گیری نمایند. اگرچه بهینه سازی های مختلفی در این زمینه انجام شده است و رانندگان می توانند با انتخاب مسیرهای صحیح؛ شارژدهی بیشتری را تجربه کنند؛ اما به نظر می رسد که احتمالاً به زودی شاهد رفع مشکل از ریشه خواهیم بود. دو شرکت چینی BYD و CATL مشغول توسعه باتری هستند که می تواند از شارژ فوق سریع بهره ببرد و تنها در ظرف 10 دقیقه مجدداً شارژ شود.
فناوری باتری ها در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و همواره درحال بهبود بوده است. پیشرفت دو شرکت چینی گفته شده؛ از جدیدترین دستاوردهای این صنعت است و به دلیل نیاز شدید؛ احتمالاً می تواند خیلی سریع راه خود را به خودروهای برقی باز کند. باتری های لیتیوم آهن فسفات با پشتیبانی از شارژ فوق سریع نه تنها می توانند سرعت و شارژدهی خودروهای برقی را بهبود ببخشند؛ بلکه ممکن است طیف جدیدی از خریداران را به سوی این محصولات جذب کنند.
باتری های جدید BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از نرخ شارژ 6C بهره می برند و به همین دلیل قادر به بهره مندی از شارژ فوق سریع هستند. در این حالت؛ جریان وارد شده به باتری برای شارژ مجدد آن؛ 6 برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری 100 آمپر ساعت با جریان 600 آمپر ساعت شارژ خواهد شد. با این حال بهره مندی از فناوری گفته شده با موانعی روبه رو است که مهم ترین آنها؛ بهبود زیرساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت فعلی تقویت نشود؛ بهره مندی از چنین باتری هایی چندان تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمی توان از حداکثر سرعت شارژ آنها استفاده کرد.
نباید فراموش کنیم که باتری ها معمولاً نمی توانند حداکثر سرعت شارژ خود را در تمامی مدت زمان شارژ شدن حفظ کنند و شرکت ها معمولاً از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعف این پوشش استفاده می کنند. برای مثال باتری هایی که از جریان 5C بهره می برند می توانند طی 11.5 دقیقه از ظرفیت 10 به 80 درصد برسند؛ اما در ادامه با افت محسوس سرعت شارژ مواجه می شوند.
اگرچه جزییات دقیق باتری های جدید BYD و CATL منتشر نشده است؛ اما گزارش ها اشاره دارند که شارژرهای سریع فعلی که در ایستگاه ها وجود دارند حداکثر می توانند جریان شارژ 4 برابر را فراهم سازند. این مقدار برابر با 480 کیلو وات یا حداکثر جریان 615 آمپر است. دستیابی به سرعت های شارژ بالاتر نیاز به افزایش ولتاژ و یا شدت جریان دارد که منابع مالی هنگفتی را طلب می کند. البته چین با سرعت بالایی در حال بهبود ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است؛ به طوری در سال جاری هواوی از اولین ایستگاه 600 کیلو وات در این کشور رونمایی کرد و شرکت Mega هم قصد راه اندازی 5 هزار ایستگاه 5C برای شارژ مینی ون های خود را دارد که قادر به طی مسافت حدود 500 کیلومتر با 10 دقیقه شارژ هستند.
برای مقایسه باید اشاره کنیم که تسلا حداکثر توان 250 کیلو وات را در ایستگاه های V3 خود داخل ایالات متحده ارایه می کند. البته شرکت های دیگری مثل Electrify America توان 350 کیلو وات را فراهم ساخته اند. همچنین ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک حداکثر توان 500 کیلو وات را به ازای هر خودرو ارایه کرده است. اکنون به نظر می رسد که نه تنها رقابت بر سر تولید باتری های پیشرفته تر و خودروهای بهینه تر بین شرق و غرب شروع شده است؛ بلکه این رقابت به توسعه جایگاه های شارژ نیز گسترش پیدا کرده است.
227227
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!"، کلیک کنید.