نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G9X

نقد و برسی تخصصی مشخصات دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G9X

نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G9X

بررسی دوربین Canon Powershot G9X

معرفی دوربین

Canon Powershot G9X یکی دیگر از دوربین های کامپکت پیشرفته کانن است. اگر به دنبال دوربینی با لنز ثابت و اندازه سنسور بزرگ در بازار پر رقابت دوربین های دیجیتال هستید؛ یکی از بهترین گزینه ها Canon Powershot G9X است. این دوربین با وزن 209 گرم و ابعاد 98 x 58 x 31 میلی متر؛ به راحتی در جیب جا می شود.

لنز استفاده شده در دوربین Canon G9X Powershot زوم 3 برابری و دیافراگم آن 20 مگاپیکسل است؛ پردازشگر تصویر DIGIC 6؛ عکاسی پیاپی و فیلمبرداری Full HD با سرعت 24؛ 30 و 60 فریم بر ثانیه با فرمت MP4 از دیگر ویژگی های این دوربین است.

صفحه نمایش این دوربین 3 اینچی لمسی قابل چرخش نیست. طراحی بدنه این دوربین به گونه ای است که حرکت انگشتان روی دکمه های ثابت و دکمه های چرخشی به راحتی و به سادگی انجام می شود. در لبه بالایی دوربین؛ در کنار دکمه شاتر؛ دکمه تنظیمات دوربین و در سمت دیگر آن جایی است که فلاش دوربین بیرون می آید. این دوربین را باید جزو نسل جدید دوربین های Canon Powershot به حساب آورد. اندازه دوربین G9X برای قرار دادن در جیب مناسب است و این امر حمل آن را بسیار آسان می کند. کانن از پردازنده و حسگر تصویر مشابه سایر محصولات سری G در این دوربین استفاده می کند.

طراحی؛ مشخصات؛ کنترل

Canon Powershot G9X یک دوربین کامپکت واقعاً جیبی است که به راحتی در جیب شلوار یا ژاکت قرار می گیرد. این دوربین در رنگ های مشکی و نقره ای موجود است. نسخه نقره ای دارای قسمت هایی با روکش قهوه ای است (نسخه مشکی این دوربین روکش آجدار مشکی دارد) که ظاهری شیک و کلاسیک به آن بخشیده است. اگرچه روی بدنه Canon Powershot G9X هیچ دسته برآمده ای وجود ندارد؛ اما سطح آجدار این دوربین به شما کمک می کند دوربین را محکم در دست بگیرید. البته در پشت دوربین یک تکیه گاه انگشت شست کمی برجسته شده است.

در بالای دوربین یک دکمه روشن/خاموش؛ یک دکمه پخش؛ یک دکمه شاتر – که توسط یک سوییچ زوم احاطه شده است – و یک دکمه برای انتخاب حالت های عکاسی و نوردهی وجود دارد. حالت های نوردهی این دوربین کامپکت شامل 10 گزینه نوردهی مختلف است. از جمله حالت دستی؛ اولویت دیافراگم (Av)؛ اولویت شاتر (Tv) و حالت برنامه؛ همچنین خودکار؛ خودکار ترکیبی؛ صحنه؛ عکس خلاقانه؛ حالت ویدیو و گزینه ای که با حرف “C” مشخص شده است که می توانید از آن استفاده کنید. ؛ برای ذخیره تنظیمات سفارشی خود – اگر اغلب از یک تنظیم خاص استفاده می کنید مفید است.
آخرین ویژگی بالای دوربین Canon Powershot G9X فلاش داخلی است. برای بالا بردن این فلاش؛ یک سوییچ درست زیر آن وجود دارد و زمانی که دیگر نمی خواهید از فلاش استفاده کنید؛ باید آن را به داخل محفظه داخل بدنه دوربین فشار دهید.
اگر به صفحه نمایش پشت دوربین Canon Powershot G9X بروید؛ بیشتر فضای این قسمت را صفحه لمسی 3 اینچی دوربین اشغال می کند. اما درست در سمت راست این صفحه نمایش چهار دکمه کنترلی مفید وجود دارد. این دکمه ها شامل یک دکمه اختصاصی ویدیو؛ یک دکمه منوی سریع؛ یک دکمه منوی اصلی و یک دکمه اطلاعات است. دکمه اطلاعات در حالت پخش نیز نمایشگر دوربین را تغییر می دهد.

دکمه منوی سریع Canon Powershot G9X (که با حرف Q مشخص شده است) در صفحه لمسی دوربین تعبیه شده است. با فشار دادن این دکمه؛ چه به صورت فیزیکی و چه با لمس صفحه دوربین؛ می توان مجموعه ای از تنظیمات رایج دوربین مانند کیفیت تصویر؛ تعادل رنگ سفید؛ نوع فوکوس و غیره را به سرعت تغییر داد. از آنجایی که هیچ دکمه جهتی در پشت این دوربین کامپکت ممتاز وجود ندارد؛ برای انتخاب گزینه ها باید از صفحه نمایش لمسی استفاده کنید. اگر علاقه زیادی به کار با صفحه نمایش لمسی ندارید؛ کار با این دوربین به سرعت برای شما تبدیل بهک کار طاقت فرسا خواهد شد.
سایر تنظیمات عمومی مانند ISO؛ جبران نوردهی و دیافراگم نیز از طریق صفحه نمایش لمسی قابل تغییر هستند. کدام دکمه های لمسی ویژه در پایین صفحه تعبیه شده است که می توانید با انگشت خود آنها را لمس کنید. سپس می توانید این تنظیمات را با کشیدن انگشت خود روی صفحه تغییر دهید. یا در صورت تمایل می توانید از پیچ کنترل چرخشی که در اطراف بدنه لنز دوربین قرار دارد استفاده کنید (البته ابتدا باید تنظیمات مورد نظر خود را از طریق صفحه نمایش انتخاب کنید).
اطراف لنز دوربین کانن PowerShot G9X دارای مدار کنترلی است که می توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد. اگر در حالت عکاسی با اولویت دیافراگم هستید؛ این حلقه به طور پیش فرض دیافراگم را کنترل می کند؛ اما دکمه ای روی صفحه لمسی دوربین وجود دارد که می توانید با فشار دادن آن؛ حلقه را از حالت استاندارد به کنترل جبران نوردهی یا ISO تغییر دهید؛ که اگر شما یک ویژگی مفید است. می خواهید این دو ویژگی را بیشتر از دیافراگم تغییر دهید. در حالت عکاسی دستی؛ با استفاده از این دکمه لمسی؛ می توانید استفاده از این حلقه کنترل را بین تنظیم دیافراگم؛ سرعت شاتر و ISO تغییر دهید.

حالت های عکاسی:

یکی از ویژگی های جالب دوربین؛ حالت عکاسی خودکار هیبریدی است. هر بار که سعی می کنید عکس بگیرید؛ این حالت عکاسی یک کلیپ کوتاه (2 ثانیه) را قبل از فشار دادن دکمه شاتر ضبط می کند و در پایان روز تقویم؛ کل کلیپ را در قالب یک فیلم ترکیب می کند.

این فیلم به دست آمده را می توان به عنوان نوعی نمایش اسلاید متشکل از فیلم ها و عکس ها پخش کرد. این حالت عکاسی برای روزهای عادی چندان مناسب نیست؛ اما برای رویدادها و روزهای خاص مانند عروسی؛ جشن و یا حتی تعطیلات یک ویژگی بسیار جالب است. عکاسانی که علاقه مند به گرفتن عکس های خلاقانه هستند می توانند از حالت عکس خلاقانه Canon PowerShot G9X استفاده کنند.

در این حالت عکاسی؛ دوربین یک تصویر می گیرد و 5 فیلتر و کراپ مختلف روی آن اعمال می کند. در این حالت کاربر هیچ کنترلی روی فیلترها و کراپ های استفاده شده ندارد؛ اما این دوربین جلوه هایی مانند مینیاتور؛ کلاسیک؛ خودکار؛ سیاه و سفید و … را ارایه می دهد.

کارت حافظه:

بهتر است برای Canon Powershot G9X یک کارت حافظه پرسرعت کلاس 10 SD تهیه کنید؛ در غیر این صورت زمان بین دو عکس می تواند بسیار آزاردهنده باشد (مثلاً هنگام استفاده از کارت حافظه کلاس 4). با کارت حافظه کلاس سرعت 10؛ باید چند ثانیه صبر کنید تا بتوانید عکس بعدی را بگیرید؛ اما این مشکلی برای اکثر موقعیت های عکاسی معمولی نیست. سرعت فوکوس در Canon PowerShot G9X به طور کلی خوب است.

این دوربین در نور کم دارای کمی گرد کردن فوکوس است؛ اما دستیابی به فوکوس مثبت کاذب بسیار نادر است. با این دوربین کامپکت ممتاز؛ می توانید در حالت فوکوس ماکرو برای گرفتن عکس های نزدیک به سوژه خود بسیار نزدیک شوید.
در کنار دوربین PowerShot Canon G9X یک دکمه مخصوص برای فعال سازی سیستم وای فای دوربین تعبیه شده است. پس از فشار دادن این دکمه؛ نام شبکه ای که باید از طریق گوشی هوشمند یا تبلت خود به آن متصل شوید نمایش داده می شود. پس از اتصال؛ نرم افزار رایگان Camera Window کانن را باز کنید و سپس می توانید از تلفن خود برای گرفتن عکس یا دانلود تصاویر گرفته شده از دوربین استفاده کنید. این نرم افزار کنترل خوبی بر روی عکس گرفتن فراهم می کند و می توانید مواردی مانند دیافراگم؛ زوم؛ ISO؛ فلاش؛ نقطه AF و غیره را تنظیم کنید. این یک ویژگی بسیار خوب است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G9X" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, فیلم و سریال، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon PowerShot G9X"، کلیک کنید.