نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS Body

نقد و برسی تخصصی مشخصات دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS Body

نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS Body
معرفی دوربین Canon 5DS

پیشرفته ترین دوربین DSLR Canon از سری EOS 5D دوربین کانن EOS 5DS و EOS 5D SR در این دوربین از سنسور است CMOS جدید با وضوح باورنکردنی 51 مگاپیکسل و دو پردازنده DiGiC 6 برای جذب کاربران دوربین های مدیوم فرمت استفاده شده است. سیستم فوکوس خودکار این دوربین دارای 61 نقطه (44 نقطه متقاطع) و سیستم نورسنجی آن دارای سنسور 1500000 پیکسلی RGB+IR مانند دوربین است. EOS 7D II f قابلیت تصویربرداری دوربین Canon 5DS Full HD با سرعت 30 فریم در ثانیه است و متاسفانه فاقد پورت هدفون و خروجی HDMI تمیز است.

در واقع دوربین کانن 5 دسی ثانیه وضوحی معادل دوربین های فرمت متوسط در اختیار کاربران قرار می دهد. دوربین کانن EOS 5DS در دو مدل موجود است: در مدل EOS 5DS R عملکرد فیلتر پایین گذر (فیلتر Low-Pass) لغو شده است (مانند مدل نیکون) D800E انجام شد) اما در مدل دوربین کانن EOS 5DS مانند دوربین های دیگر دارای فیلتر پایین گذر است. لغو عملکرد فیلتر پایین گذر در مدل EOS 5DS R وضوح تصویر را افزایش می دهد؛ اما خطر پدیده Moiré (تحریف تصویر در سوژه هایی با الگوی تکرار شونده) را افزایش می دهد.

به گفته آقای چاک وست فال از کانن آمریکا؛ کارایی فیلتر پایین گذر در دوربین کانن EOS 5DS بدین ترتیب یک نقطه از اطلاعات تصویری که به فیلتر وارد می شود؛ ابتدا به دو نقطه تقسیم می شود و سپس؛ هنگامی که به سنسور برخورد می کند؛ به چهار نقطه تقسیم می شود. دوربین EOS 5DS R از یک فیلتر پایین گذر جدید استفاده می کند که در آن یک نقطه از اطلاعات تصویری که به فیلتر وارد می شود به دو نقطه تقسیم می شود؛ سپس آن دو نقطه با برخورد به سنسور در یک نقطه ادغام می شوند.

به گفته آقای وست فال؛ احتمال وقوع مویر در این رزولوشن (51 مگاپیکسل) بسیار کم است و در صورت مشاهده مویر؛ می توان آن را در فرآیند عکس برداری حذف کرد.

برای درک بهتر ویژگی های دوربین Canon EOS 5DS؛ به این مثال نگاه کنید: دوربین کانن EOS 5د III برخی از ویژگی های دوربین را بردارید؛ با حسگر وضوح بسیار بالا جایگزین کنید 7D II و چند ویژگی جدید اضافه کنید؛ اکنون دوربین EOS 5DS شما یک سیستم فوکوس خودکار 61 نقطه ای به عنوان دوربین خواهید داشت EOS 5III و سیستم نورسنجی 150000 پیکسلی دوربین EOS 7D II نمونه ای از این ترکیب است.

سرعت عکاسی؛ سیستم فوکوس؛ حساسیت و مگاپیکسل

این دوربین با سنسور 51 مگاپیکسلی فول فریم و سرعت عکاسی پیاپی 5 فریم بر ثانیه؛ عکاسی با سرعت بالا را ممکن می کند و در بین عکاسان بسیار محبوب است. علاوه بر این؛ سطح حساسیت از ISO 100 تا ISO 6400 (قابل ارتقا تا ISO 50-12800) و تجهیزات با 61 نقطه فوکوس خودکار عکاسی را آسان کرده و امکان عکاسی در شاخه های مختلف را فراهم می کند. این دوربین مجهز به دو پردازنده Digic 6 و فرمت های M-Raw و S-Raw می باشد. دوربین کانن EOS 5DS برش APS-H با وضوح 30 مگاپیکسل و APS-C با وضوح 19.6 مگاپیکسل است. علاوه بر این؛ این دوربین مجهز به درگاه USB 3.0 است. با وجود این ویژگی ها؛ عدم وجود سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel مانند دوربین ها EOS 7D II و EOS 70د و قابلیت های WiFi و GPS قابل توجه است.

بدنه و ساختار

از نظر طراحی و کنترل؛ دوربین EOS 5DS درست مثل دوربین EOS 5III و فقط تفاوت های بسیار کمی وجود دارد. در مورد ساختار دوربین کانن EOS 5DS دارای محفظه محکم و مقاوم در برابر گرد و غبار و عوامل محیطی بوده و حس اطمینان و راحتی در دست گرفتن را برای کاربر ایجاد می کند و از نظر کنترل نیز تمامی دکمه ها و عملکرد آن ها دقیقا مشابه دوربین های کانن می باشد. EOS 5III و تنها تفاوت آشکار؛ جابجایی سه دکمه به بالای دوربین و در کنار پنل LCD است.

ارتباطات؛ اتصالات و باتری ها

در قسمت اتصال؛ حذف جک هدفون و قرار دادن پورت USB 3.0 تغییر اصلی در این قسمت است. در بخش ارتباطات؛ نبود ارتباط WiFi و GPS یکی از نقاط ضعف دوربین است EOS 5DS در نظر گرفته شده برای استفاده از این امکانات ارتباطی؛ باید دستگاه های جداگانه ای از Canon خریداری کنید. باتری دوربین ویژه EOS 5DS نسخه بهبودیافته باتری LP-E6 LP-E6N نام دارد که ظرفیت آن از 1800 میلی آمپر ساعت به 1880 میلی آمپر ساعت افزایش یافته است و طبق گفته کانن می توانید 700 عکس در حالت شارژ کامل بگیرید. البته همچنان می توانید از باتری LP-E6 و باتری گریپ BG-E11 روی دوربین استفاده کنید. EOS 5DS با استفاده از دوربین کانن EOS 5DS مثل دوربین کانن EOS 5III دو اسلات کارت حافظه CF و SD وجود دارد و تنها تفاوت آنها توانایی استفاده از کارت های SD سریعتر UHS-I در دوربین است. EOS 5DS است

منظرهاب

در مورد منظرهاب؛ دوربین کانن EOS 5DS به لطف استفاده از صفحه نمایش فوکوس جدید؛ می تواند بازتاب بیشتری در منظرهاب داشته باشد. علاوه بر نمایش نشانگر تراز دو محوره؛ کاربر می تواند آیکون های مختلفی را در پایین منظرهاب ببیند. این نمادها شامل سطح باتری؛ تعادل رنگ سفید؛ نوع عکسبرداری؛ فوکوس خودکار؛ نورسنجی و کیفیت عکس می شود. از طریق منو می توانید این آیکون ها را فعال کنید.

از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به امکان عکاسی با فاصله و تایمر باز شدن شاتر (Bulb) تا 100 ساعت اشاره کرد.

سنسور

نکته مهم در دوربین کانن با وضوح بالا EOS 5DSبهترین نتیجه را از این ویژگی بگیرید.

تجربه نشان می دهد که نه تنها وضوح بالا مهم است؛ بلکه ثبات حرکت در هنگام عکسبرداری نیز نکته بسیار مهمی است. برای این منظور شرکت کانن یک سه پایه را در دوربین نصب می کند EOS 5DS تقویت شده برای پایداری بیشتر هنگام استفاده از سه پایه.

سیستم قفل آینه

همچنین سیستم حرکت آینه همانند دوربین کانن است EOS 7II برای جلوگیری از لرزش تصویر؛ حرکت آینه به سمت بالا را کاهش می دهد. سومین تغییر سیستم؛ عملکرد بهینه شده قفل آینه بالایی است. در این سیستم جدید؛ می توانید زمان تاخیر بین قفل شدن آینه در بالا و باز شدن شاتر را تنظیم کنید تا حداکثر وضوح و حداقل زمان پاسخگویی را همزمان کنترل کنید.

سیستم پردازش تصویر

حجم فایل های تولید شده توسط دوربین EOS 5DS در مقایسه با دوربین های دیگر بسیار بلند است. حجم فایل های RAW این دوربین 52 تا 82 مگابایت و فایل های JPEG بین 10 تا 29 مگابایت است. بدیهی است که مدیریت چنین فایل های بزرگی نیازمند سیستم های ویرایش قدرتمند است.

محدوده ISO

همانطور که قبلا ذکر شد؛ دوربین EOS 5DS دارای دو پردازنده مدرن Digic 6 محدوده حساسیت قابل تنظیم این دوربین از ISO 100 تا ISO 6400 است و می توان آن را از ISO 50 به ISO 12800 افزایش داد. EOS 5DS حداکثر 5 فریم در ثانیه است و می توانید 510 عکس JPEG L Fine یا 14 عکس RAW را به صورت متوالی ذخیره کنید. سیستم نورسنجی دوربین EOS 5DS این دستگاه از یک سنسور پیکسلی 150000 RGB+IR با 252 ناحیه و یک سیستم تجزیه و تحلیل صحنه هوشمند استفاده می کند. مانند سایر دوربین های DSLR کانن؛ دوربین کانن EOS 5DS مجموعه ای از سبک ها وجود دارد که با آن می توانید پارامترهایی مانند اشباع رنگ؛ کنتراست و وضوح عکس های JPEG را تنظیم کنید. در دوربین EOS 5DS یک سبک جدید به نام جزییات دقیق اضافه شده است. استفاده از این سبک با توجه به وضوح بالای این دوربین در عکاسی ماکرو و منظره منطقی به نظر می رسد.

پنل کنترل سریع نیز تغییر شکل داده است. حالا می توانید گزینه های نمایش داده شده را به دلخواه جابجا کنید و گزینه هایی که کمتر استفاده می شوند را حذف کنید. همچنین می توانید اندازه گزینه ها را تغییر دهید.

از نظر نسبت سیگنال به نویز؛ EOS 5DS کانن بهتر از نیکون عمل می کند. D810 اما به دلیل اندازه کوچکتر گیرنده های نور (پیکسل های حسگر) در حساسیت های کم و متوسط؛ عملکرد ضعیف تر از دوربین کانن است. EOS 5III قدرت پردازش دوربین بالاتری دارد EOS 5DS اما در حساسیت های بالاتر دوربین های رقیب را شکست می دهد.

فرمت و کیفیت فیلم و تصویر

قابلیت های تصویربرداری دوربین Canon 5DS تا حد زیادی با دوربین کانن یکسان است EOS 5DIII e بالاترین کیفیت تصویر با فرمت 1080 با سرعت 30 فریم در ثانیه است و خبری از سرعت بالاتر و وضوح 4k نیست. شما فقط می توانید از 50 یا 60 فریم در ثانیه در حالت 720p استفاده کنید. حداکثر زمان ضبط ویدیو در هر حالت 30 دقیقها حجم فایل 4 گیگابایت است. لطفاً توجه داشته باشید که خروجی HDMI به طور همزمان در دوربین Canon EOS 5DS پشتیبانی نمی شود و جلوه شاتر غلتکی (افکت ژله ای) هنگام ضبط ویدیو کاملاً آشکار است. همچنین عدم وجود درگاه هدفون؛ نظارت بر صدا را در هنگام تصویربرداری غیرممکن می کند. اگر عکاسی اولویت شماست؛ Canon EOS 5DS دوربین مناسبی برای شما نیست.

نقاط قوت

وضوح بسیار بالا / ضبط جزییات بسیار دقیق

سیستم فوکوس خودکار عالی

بسیاری از ویژگی های قابل تنظیم

منظرهاب عالی با نمایش پارامترهای سفارشی

نقاط ضعف (در مقایسه با رقبا)

ظاهر نویز از ISO 400

عدم وجود سیستم WiFi و GPS

محدودیت تصویر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS Body" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, فیلم و سریال، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 5DS Body"، کلیک کنید.