نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III 4000D EF-S 18-55 III

نقد و برسی تخصصی مشخصات

نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III 4000D EF-S 18-55 III

دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III

4000D EF-S 18-55 III

دوربین Canon EOS 4000D18-55mm III

دوربین جدید EOS 4000D کانن جدیدترین دوربین DSLR پایین رده کانن است که به تازگی همزمان با EOS 2000D معرفی شده است. این دوربین که در بازار ایالات متحده با نام EOS Rebel T7 شناخته می شود؛ ساده ترین و ارزان ترین دوربین DLSR (سری لنزهای قابل تعویض) است که بیشتر شبیه به روزرسانی مدل های قدیمی است تا یک قدم به جلو. این دوربین برای کسانی است که می خواهند یک DSLR داشته باشند اما قیمت برای آنها بسیار بسیار مهم است و Canon EOS 4000D18-55mm III ارزان ترین گزینه موجود Canon است؛ حتی کمتر از EOS 1300D ارزان قیمت.

این دوربین هر آنچه از یک دوربین DSLR مقرون به صرفه انتظار دارید را به شما ارایه می دهد (مانند سنسور بزرگ APS-C؛ منظرهاب اپتیکال؛ کنترل دستی نوردهی؛ امکان نصب فلاش های خارجی (فقط Canon) و…). اما کانن سعی کرد با استفاده از برخی ویژگی های ضعیف که بر کیفیت دوربین تاثیری ندارد؛ قیمت این دوربین را کاهش دهد. برخی از امکاناتی که در این راه قربانی می شوند عبارتند از: نمایشگر دوربین (که وضوح پایینی دارد)؛ پایه لنز پلاستیکی (که برای استفاده با لنزهای سنگین توصیه نمی شود)؛ حذف عملکرد لمسی نمایشگر یا عدم وجود فیلمبرداری 4K (که استاندارد شده است) و برخی عملکردهای کوچک و بزرگ دیگر. در ادامه به ویژگی ها و عملکرد این دوربین خواهیم پرداخت.

یکی از عجیب ترین طراحی های این دوربین (و مطمیناً در بین سایر دوربین های DSLR موجود در بازار) حذف دکمه روشن/خاموش است. در این دوربین از همان دکمه ای که برای انتخاب حالت عکاسی استفاده می شود به عنوان دکمه روشن و خاموش شدن دوربین نیز استفاده می شود. عملکرد این دکمه من را بهاد تلویزیون های پارس قدیمی ایران می اندازد که دکمه تغییر صدای تلویزیون در آخرین مرحله سیم پیچی آن را خاموش می کرد. در این دوربین دکمه شماره گیری یا شماره گیری که حالت های M/Av/Tv/S را انتخاب می کند در نهایت دوربین را خاموش می کند. بنابراین هر بار که دوربین را روشن و خاموش می کنید؛ باید دوباره حالت عکاسی دوربین را انتخاب کنید.

خوشبختانه کانن سعی نکرده دکمه های دیگر پشت دوربین را ترکیب کند و تعداد و محل قرارگیری آنها برای کسانی که قبلا با دوربین های این شرکت کار کرده اند نسبتا آشناست. اما به جای حک کردن عملکرد هر دکمه؛ آن را در کنار آن چاپ کرده اند که کمی عجیب است. خوشبختانه؛ دکمه های مهمی مانند تغییر ISO یا تعادل رنگ سفید در اینجا مستقیماً قابل دسترسی هستند.

نکته قابل توجه در مورد دوربین؛ پایه پلاستیکی این دوربین است. اگر چه شخصی که این دوربین را خریداری می کند به ندرت تمایل به تعویض دایم لنز دارد و فقط از همان مجموعه لنزهای همراه دوربین استفاده می کند؛ در هر صورت پایه پلاستیکی برای استفاده با لنزهای مختلف (مخصوصاً آنهایی که سنگین هستند) چندان قابل اعتماد نیست و ممکن است به دوربین آسیب برساند.

شاید اگر کانن این دوربین را همزمان با Canon 2000D عرضه نمی کرد؛ تفاوت سنسورهای این دو دوربین چندان قابل توجه نبود. در حالی که 2000D؛ مانند بسیاری از دوربین های رده پایین کانن؛ از یک سنسور جدید 24 مگاپیکسلی با وضوح بالا استفاده می کند؛ Canon EOS 4000D18-55mm III ما را به چند سال پیش می برد و 1300D که آخرین مورد استفاده شده بود؛ از سنسور 18 استفاده می کند. -قابلیت سنسور مگاپیکسلی این سنسور بیشتر از نیاز کاربران این دوربین است و قابل مقایسه با دوربین های DSLR امروزی نیست.

خوشبختانه پردازنده این دوربین مشابه پردازنده 2000D است. پردازنده DIGIC 4+ کانن سریع ترین پردازنده فعلی کانن نیست؛ اما هر آنچه را که از یک DSLR میان رده انتظار داریم را ارایه می دهد. سرعت عکاسی 3 فریم در ثانیه؛ پردازش فایل خام 14 بیتی و حداکثر حساسیت ISO 6400 از ویژگی های این پردازنده است. تعداد نقاط فوکوس در این دوربین 9 نقطه است که تعداد آنها زیاد نیست؛ اما دوربین می تواند اجسام متحرک را در این نقاط ردیابی کند و به اصطلاح با استفاده از فوکوس خودکار پیوسته خود فوکوس را روی آنها قفل کند. همانطور که انتظار می رفت؛ سیستم فوکوس Dual Pixel CMOS AF پر سرعت که می تواند سوژه ها را خیلی سریع در دوربین های جدید کانن ردیابی کند؛ در این دوربین موجود نیست.

در نهایت این پردازنده امکان فیلم برداری با کیفیت Full HD 1080p را می دهد که خوشبختانه به لطف سنسور دوربین بزرگ و باکیفیت؛ کیفیت فیلمبرداری قابل قبولی را ارایه می دهد.

منظرهاب و نمایشگر

مانیتور عقب Canon EOS 4000D18-55mm III احتمالا ضعیف ترین مانیتوری است که در سال های اخیر در دوربین های DSLR دیده ایم. صفحه نمایش 2.7 اینچی با وضوح 230000 نقطه کیفیت چندان خوبی برای نمایش جزییات تصویر ارایه نمی دهد. کیفیت پایین نمایشگر این دوربین؛ در حالی که برای دیدن نحوه کادربندی دوربین خوب است؛ برای بررسی جزییات تصویر (مانند وضوح یا هایلایت) چندان موثر نیست.

خوشبختانه این دوربین دارای قابلیت وای فای بی سیم است و شما می توانید با استفاده از نرم افزار دوربین اختصاصی کانن؛ قاب دوربین را بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند یا تبلت مشاهده کرده و از آن برای گرفتن عکس؛ فشار دادن دکمه شاتر و انتقال فایل های همراه با تصاویر استفاده کنید. از آنجایی که نمایشگر دوربین قابلیت لمس ندارد؛ احتمالاً برای شما مفیدتر است که بتوانید دکمه شاتر را از راه دور با تلفن های همراه فشار دهید یا بزرگنمایی کنید و عکس ها را از طریق WiFi بررسی کنید.

از آنجایی که این دوربین یک DSLR است؛ طبیعتاً دارای منظرهاب اپتیکال است. پوشش قاب تصویر در این منظرهاب حدود 95 درصد است که احتمالاً حدود 5 درصد از لبه های تصویر را نمی بینید. البته استفاده از منظرهاب الکترونیکی برای کار در نور شدید و همچنین دیدن کادر تصویر با کیفیت بالا از ویژگی های مهم است.

دوربین Canon EOS 4000D18-55mm III با کیفیت

تعداد نقاط فوکوس 9 نقطه در بین سایر دوربین های DSLR قدیمی در نظر گرفته می شود. اما اگر قرار است این دوربین اولین DSLR شما باشد؛ احتمالا برای شما کافی خواهد بود. اکنون بسیاری از عکاسان با دوربین هایی که نقاط فوکوس کمتری نسبت به این دوربین دارند؛ عکس های عالی می گیرند. البته مشکل این نقاط این است که مقدار زیادی به سمت مرکز کادر جمع می شوند و احتمالاً باید از ابتدا یاد بگیرید که چگونه فوکوس را روی اشیایی که در کنار کادر قرار دارند قفل کنید و کادر یک عکس را تغییر دهید. تصویر

نقطه فوکوس مرکزی این دوربین متقاطع بوده و نسبت به سایر نقاط حساس تر است. احتمالاً از این نقطه بیشتر از سایر نقاط استفاده خواهید کرد؛ مخصوصاً هنگام عکاسی در نور کم. نقاط دیگر سرعت خوبی برای قفل کردن روی سوژه در نور مناسب دارند.

دوربین Canon EOS 4000D18-55mm III دارای قابلیت Live View بر روی صفحه نمایش است. اما به دلیل کیفیت پایین نمایشگر و همچنین سرعت کم فوکوس دوربین در این حالت؛ استفاده از Live View برای اکثر موقعیت های عکاسی دشوارتر از منظرهاب اپتیکال آن است. اما زمانی که می خواهید دوربین را روی سه پایه قرار دهید و عکاسی ماکرو یا طبیعت انجام دهید؛ این عملکرد برای شما مناسب خواهد بود.

همانطور که گفتیم سرعت عکاسی این دوربین 3 فریم بر ثانیه است. بنابراین اگر به عکاسی از سوژه های پویا مانند عکاسی ورزشی؛ حیات وحش یا اکشن علاقه دارید؛ احتمالاً این دوربین برای شما کار نخواهد کرد. با سرعت 3 فریم در ثانیه؛ شانس گرفتن بهترین عکس از این سوژه ها کاهش می یابد.

باتری این دوربین شبیه به دوربین کانن 2000D است و با یک بار شارژ می تواند 500 عکس بگیرد. این عدد برای یک روز عکاسی معمولی کافی است؛ اما به 1200 عکس برای عمر باتری نیکون D3400؛ ابتدایی ترین دوربین نیکون؛ نزدیک نیست.

کیفیت تصویر و فیلم

شاید مهم ترین چیزی که عکاسان تازه کار از یک دوربین DSLR انتظار دارند کیفیت عکس ها و فیلم های آن باشد. با این حال؛ در حالی که دوربین های تلفن همراه به اندازه کافی پیشرفته هستند که برای عکاسی عمومی یا عکس های فوری مناسب هستند؛ چیزی که از یک دوربین DSLR بزرگ دریافت می کنید؛ عکس های واضح و باکیفیت است؛ و Canon EOS 4000D یک حسگر APS-C بسیار با ارزش است. خیلی خوب عکس های گرفته شده با دوربین Canon EOS 4000D18-55mm III تصاویر با کیفیت بالا و محدوده دینامیکی خوبی را نشان می دهند. قابلیت عکاسی با فرمت RAW و ثبت جزییات در فیلم Full HD باعث می شود این دوربین چیزی فراتر از یک دوربین فقط برای مبتدیان باشد.

این دوربین احتمالاً برای بسیاری از کاربران جایگزین دوربین تلفن همراه آنها خواهد شد و سنسور واقعی 18 مگاپیکسلی و لنز دوربین تصویری با جزییات و عمق میدان خوب ارایه می دهد که بسیار زیباتر و قوی تر از یک تلفن همراه است. با وجود پایه پلاستیکی (و نه فلزی) این دوربین؛ امکان استفاده از تمامی لنزهای کانن و همچنین لنزهای شخص ثالثی که برای کانن ساخته شده اند؛ بر روی این دوربین وجود دارد.

لنز کیت همراه با این دوربین؛ EF-S 18-55mm III؛ رایج ترین لنز در کیت های کانن است و با اینکه کیفیت بسیار خوبی دارد؛ فاقد لرزش گیر تصویر است. عدم تثبیت کننده تصویر در دوربینی که حساسیت آن از ISO 6400 تجاوز نمی کند به این معنی است که تصویربرداری در نور کم دشوارتر می شود.

این دوربین برای چه کسانی است؟

شاید تنها دلیلی که برای خرید این دوربین DSLR فکر کنید قیمت آن باشد. این دوربین به جز قیمت پایین تر نسبت به سایر رقبا؛ تقریبا هیچ مزیت دیگری نسبت به رقبای خود ندارد. اگرچه Canon EOS 4000D جدیدتر از مدل قبلی خود یعنی 1300D است؛ اما تفاوت چندانی با آن ندارد؛ اما از بسیاری جهات حتی ساده تر از مدل قبلی خود است.

این دوربین یکی از رایج ترین دوربین های کانن است و اگر می خواهید دوربین بهتری بخرید می توانید دوربینی مانند Canon 2000D یا حتی Canon 800D بخرید زیرا دوربین های بسیار بهتری هستند. در نهایت؛ اگر توانایی پرداخت هزینه بیشتر را ندارید؛ می توانید دوربین نیکون D3400 را نیز در نظر بگیرید که تقریباً با قیمتی مشابه این دوربین؛ امکانات خوبی را ارایه می دهد. اگرچه این دوربین از Canon EOS 4000D18-55mm III قدیمی تر است؛ اما اگر تمایل بیشتری به خرید نیکون دارید؛ قطعاً ارزش خرید دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III 4000D EF-S 18-55 III" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, فیلم و سریال، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و برسی دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III 4000D EF-S 18-55 III"، کلیک کنید.