نقد و بررسی دوربین عکاسی پاناسونیک Panasonic LUMIX DMC-TZ110

نقد و بررسی تخصصی مشخصات

نقد و بررسی دوربین عکاسی پاناسونیک Panasonic LUMIX DMC-TZ110

دوربین عکاسی پاناسونیک Panasonic LUMIX DMC-TZ110

دوربین پاناسونیک Lumix DMC-TZ110

Panasonic Lumix DMC-TZ110 یکی از جالب ترین دوربین های این شرکت است. این دوربین در واقع مدل واسطه ای از دو دوربین بسیار محبوب و رده بالا پاناسونیک LX100 و پاناسونیک FZ1000 است که اگرچه در یک رده و گروه نیستند اما هر کدام بخشی از ویژگی های خود را به TZ110 منتقل کرده اند. به عنوان مثال TZ110 دارای بدنه کوچکی شبیه به LX100 است اما لنز زوم بلند آن به مگازوم FZ1000 نزدیکتر است تا دوربین های کوچک و پیشرفته پاناسونیک.

جالب اینجاست که دوربین TZ110 نسبت به هر دو مدل ذکر شده ارزانتر است و در عین حال در برخی ویژگی ها حتی بهتر و بالاتر از آنهاست. نام این دوربین و همچنین قابلیت های ترکیبی آن هیبریدی و عجیب است. پاناسونیک این دوربین را در برخی کشورها با نام TZ100 در برخی کشورها با نام TZ110 و در برخی کشورها با نام ZS100 عرضه می کند و جالب اینجاست که رقیب مستقیم آن در سایر برندها تنها یک نام را به یاد می آورد: Sony Cyber-Shot RX100 IV.

این دوربین پاناسونیک نیز ویژگی های جالبی دارد سنسور آن بسیار بزرگتر از دوربین های کامپکت معمولی است بدنه آن ترکیبی از کامپوزیت و فلز است دارای طولانی ترین لنز زوم در کلاس خود است و تمام عملکردهای نوردهی مانند حالت عکاسی دستی را دارد. و فایل خام و در عین حال فیلم هایی با وضوح 4K می گیرد. به هر حال این دوربین کمی بزرگتر از تلفن همراه شما است.

بدنه و طراحی

پاناسونیک سابقه طولانی در تولید دوربین های کامپکت با زوم بالا دارد. این شرکت در سال 2006 دوربین DMC-TZ1 را معرفی کرد که تقریباً پدربزرگ همین مدل TZ100 محسوب می شود و از آن زمان به بعد سری دوربین های کامپکت با زوم طولانی را به همین ترتیب ادامه داد.

در سال 2014 با معرفی FZ1000 این شرکت برای اولین بار از سنسورهای بزرگ 1 اینچی در دوربین های کامپکت خود استفاده کرد که به قدری عملکرد خوبی داشت که وب سایت DPreview جایزه طلای خود را به آن اعطا کرد. پاناسونیک سپس دوربین TZ110 را معرفی کرد که باز هم از همان سنسور پیشرفته 1 اینچی برای رقابت با مدل محبوب و شناخته شده سونی یعنی Sony RX100 IV از نظر اندازه سنسور و کیفیت تصویر استفاده می کند برنده پاناسونیک برای این دوربین FZ1000 طولانی لنز زوم اگرچه استفاده از لنز FZ1000 در دوربین های کامپکت و جیبی به دلیل زوم بسیار بالا و دیافراگم باز تقریبا غیرممکن است پاناسونیک موفق شد لنز معادل 250-250 میلی متر با دیافراگم f/2.8 با زوم کمی کمتر از 5.9 بسازد. این دوربین شکل آکاردئونی سه تکه باز و بسته این لنز در کنار لرزشگیر بسیار پیشرفته طراحی بسیار قدرتمندی است که سونی نمی تواند با آن مطابقت کند.

بدنه دوربین پاناسونیک Lumix DMC-TZ110 فلزی و بسیار خوش ساخت است و دسته آن به خوبی در دست قرار می گیرد. در پشت دوربین علاوه بر صفحه نمایش LCD لمسی 3 اینچی منظره یاب الکترونیکی نیز برای عکاسی در نور شدید تعبیه شده است. وضوح صفحه نمایش این دوربین 1.04 میلیون نقطه و وضوح اپتیکال 1.166 میلیون نقطه است. منظره یاب دارای بزرگنمایی 0.46x و پوشش 100 درصدی فریم است. همچنین به دلیل کوچک بودن دوربین نمایشگر آن ثابت است.

بدنه بالایی دوربین پاناسونیک Lumix DMC-TZ110 بسیار بی صدا طراحی شده است. علاوه بر پیچ های چرخشی برای تنظیم حالت نوردهی به صورت M/A/S/P و دکمه تغییر نوردهی (شدت نور) دکمه زوم الکترونیکی اطراف دکمه شاتر را نیز مشاهده می کنیم. این دوربین نمی تواند از فلاش های خارجی استفاده کند اما نکته جالب در مورد فلاش داخلی این است که می توانید نوک آن را به سمت بالا ببرید تا از فلاش جهشی استفاده کنید. این نکته جالبی است که در تمام این سال ها در هیچ یک از دوربین های رده بالای کانن و نیکون ندیده بودیم. این فلاش به طور کامل در داخل بشکه جای می گیرد.

از نظر سهولت استفاده با دکمه ها Panasonic Lumix DMC-TZ110 یکی از بهترین دوربین های موجود در بازار است. تقریباً هر چیزی که از دکمه های مختلف روی بدنه این دوربین می بینید قابل برنامه ریزی و سفارشی سازی است. 4 دکمه فیزیکی دوربین و 5 دکمه مجازی که در کنار صفحه نمایش ظاهر می شوند را می توان به راحتی از منوی دوربین برنامه ریزی و سفارشی کرد و عملکرد آنها مطابق با نیاز شما تغییر می کند. همچنین می توانید شماره گیری بالایی و حلقه را در جلوی دوربین (که در اطراف لنز قرار دارد) برنامه ریزی کنید. این دوربین از نظر شخصی سازی بهترین دوربین کامپکت بازار محسوب می شود.

این دوربین از سنسور 1 اینچی 20.1 مگاپیکسلی بسیار حساس با فناوری MOS (بر اساس همان سنسورهای CMOS) استفاده می کند. این سنسور در انحصار دوربین های پاناسونیک است و حساسیت آن از ISO 125 به 12800 قابل افزایش است البته در حالت توسعه یافته از 80 تا 25600 متغیر است. اما دستیابی به حساسیت بالاتر تنها مزیت همکاری بین پردازنده و سنسور پیشرفته دوربین Panasonic Lumix DMC-TZ110 نیست.

هماهنگی این دو در یافتن فوکوس به ویژه روی سوژه های متحرک و گرفتن تصاویر بسیار واضح در دیافراگم بسته بسیار عالی است. پردازنده Venus Engine در این دوربین می تواند تا 10 فریم در ثانیه با وضوح کامل 20 مگاپیکسل فیلمبرداری کند. حداقل سرعت عکاسی دوربین پاناسونیک TZ110 می تواند به 60 ثانیه (یک دقیقه نوردهی کامل) برسد که برای عکاسی در نور بسیار کم با دیافراگم بسته بسیار مناسب است.

دوربین پاناسونیک Lumix DMC-TZ110 از کارت های SD SDHC و SDXC استفاده می کند و می تواند در فرمت خام یا RAW عکاسی کند. به علاوه می تواند این فایل ها را در خود دوربین پردازش کند و از آن خروجی JPEG بگیرد.

حالت های ویدیویی 4K

یکی از نقاط قوت دوربین پاناسونیک TZ110 حالت عکاسی 4K آن است. این حالت به تنهایی شامل سه حالت مختلف عکسبرداری است. نکته مهم در تمام حالت های عکاسی در این شرایط ثبت تصاویر با وضوح 8K است. رزولوشن 8K یا 8 مگاپیکسل برای چاپ عکس در سایزهای بزرگ (مثلاً با اندازه یک نقاشی دیواری 50 در 70 سانتی متر) عالی است و از این نظر می توانید کاملاً به چاپ و استفاده از این موقعیت های عکاسی اعتماد کنید.

4K Burst: این حالت تصویربرداری تقریباً بدون وقفه مانند ضبط ویدیو است. در این حالت می توانید به مدت نیم ساعت تصاویر 8 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه بگیرید. یعنی در عرض 30 دقیقه هر لحظه از صحنه را در قالب یک عکس 8 مگاپیکسلی در اختیار دارید و می توانید آن را از سایر عکس ها جدا کرده و از آن استفاده کنید.

4K Pre-Burst: عکاسی با حالت Pre-Burst معمولاً تعداد زیادی عکس را به همراه دارد که انتخاب آنها ممکن است آسان نباشد. بنابراین می توانید دکمه شاتر را فقط در زمان مورد نظر فشار دهید. اما برای اطمینان از اینکه با فشار دادن شاتر لحظه مورد نظر از بین نمی رود می توانید دوربین را روی 4K Pre-Burst تنظیم کنید به طوری که دوربین دقیقا یک ثانیه قبل و یک ثانیه بعد از لحظه ای که بیشترین فشار شاتر را فشار می دهید 60 فریم را ثبت کند. صحنه خوبی در میان آنها

4K Burst (S/S): این حالت در واقع نوعی عکاسی از ویدئو است. یعنی فقط ویدیوهای 4K را روی دوربین پخش کنید و در حین پخش از هر فریم تصویری که می خواهید عکس بگیرید. برای عکاسی به سادگی دکمه شاتر را فشار دهید تا همان قاب عکس در کارت ذخیره شود.

فوکوس پست و AF سرعت نور

یکی از ویژگی های عالی حالت عکاسی 4K این دوربین امکان استفاده از Post Focus است. در این حالت دوربین می تواند با استفاده از سیستم فوکوس ۴۹ نقطه ای خود که به نام Light Speed ​​AF نامیده می شود در عرض ۱ ثانیه ۳۰ عکس متوالی بگیرد که همگی تشخیص فاز هستند. این 30 عکس دقیقا یکسان هستند و تنها چیزی که در آنها تغییر می کند نقطه کانونی دوربین است.

در واقع گویی دوربین روی جلویی ترین شی در فریم اول فوکوس می کند و در فریم بعدی فوکوس را کمی جلوتر می برد به طوری که در فریم آخر فوکوس روی آخرین چیزی است که می بیند. به این ترتیب شما 1 عکس با حداکثر 30 نقطه فوکوس خواهید داشت که مطمئناً هر کدام بخشی از تصویر را دارند که احتمالاً به همان اندازه در فوکوس نیاز دارید.

جالب ترین چیز این است که مجبور نیستید بعداً عکس مورد نظر را جستجو کنید. در عوض هنگامی که “همان عکس” را در دوربین می بینید به سادگی روی هر نقطه ای که می خواهید فوکوس کنید ضربه بزنید تا عکسی با فوکوس روی آن نقطه برای شما ذخیره شود. اما سوال اینجاست که دوربین از کجا می داند که ابتدا و انتهای محدوده کانونی کجاست؟

پاناسونیک برای این منظور از سیستم فوکوس پیشرفته با فناوری بسیار پیشرفته ای به نام Depth From Defocus در این دوربین استفاده می کند. این فناوری تلاش می کند تا فاصله بین سوژه و دوربین را به سرعت محاسبه کند و نقاط فوکوس را بر اساس آن فاصله انتخاب کند تا بتوان فوکوس دقیق تری روی سوژه در حالت های عکاسی پیاپی یا فیلمبرداری انجام داد. این فوکوس که از فناوری فوکوس تشخیص کنتراست استفاده می کند به ویژه دقت و تمرکز روی سوژه های متحرک را افزایش می دهد.

ویژگی هایی مانند فوکوس دستی فوکوس اوج (نشان دادن محدوده فوکوس به رنگ) و فوکوس لمسی (لمس صفحه برای فوکوس روی نقطه مورد نظر) نیز در دوربین Panasonic Lumix DMC-TZ110 وجود دارد.

لنز Leica DC Vario-Elmarit با بزرگنمایی 10 برابر

بدون شک مهمترین مزیت دوربین Panasonic Lumix DMC-TZ110 طراحی لنز زوم بلند آن است. این لنز که نام برند بزرگ لایکا را یدک می کشد دارای محدوده زوم 25 تا 250 میلی متر (معادل لنز 35 میلی متر) است که بزرگنمایی 10 برابری را ارائه می دهد. اما چیزی که در مورد این لنز مهم است طراحی جمع و جور و قابلیت جمع شدن آن در چنین بدنه کوچکی است. اینکه می توان لنز را به گونه ای طراحی کرد که تلسکوپی 10 برابری داشته باشد و همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کند یک ویژگی بسیار مهم و پیچیده است و نشان می دهد که از فناوری اپتیکی بسیار پیشرفته ای در آن استفاده شده است. برای کنترل اعوجاج در این لنز پاناسونیک از 12 لنز در 10 گروه شامل 5 لنز غیر کروی استفاده می کند.

این دوربین قابلیتی به نام زوم هوشمند نیز دارد که نوعی زوم دیجیتال است که از درون یابی پیکسلی تصویر استفاده می کند و می تواند زوم کلی دوربین را تا دو برابر افزایش دهد. بنابراین حداکثر مقدار زوم دوربین بدون افت کیفیت معمول در دوربین های زوم دیجیتال به 20 برابر یا 20 برابر می رسد. این مقدار زوم برای عکاسی از فواصل بسیار دور استفاده می شود.

تثبیت کننده هیبریدی 5 محوره

زوم 10 یا 20 برابری روی دوربین به معنای لرزش زیاد در پایان زوم است. اما تثبیت کننده 5 محوره هیبریدی OIS+ اختصاصی پاناسونیک در پاناسونیک TZ110 به شما این امکان را می دهد که به راحتی فیلم های واضح و بدون لرزش را حتی با نگه داشتن دوربین با یک دست ضبط کنید. علاوه بر این دوربین TZ110 دارای عملکرد Level Shot است که دوربین همیشه سعی می کند کادر صحنه را مطابق با خطوط افقی موجود در تصویر صاف نگه دارد تا تصویر کج نشود. ویژگی هایی از این دست به شما این امکان را می دهد که همیشه فیلم های بسیار حرفه ای و دقیق را حتی با چنین دوربین کوچک و با یک دست ضبط کنید.

عملکردهای پیشرفته دوربین پاناسونیک Lumix DMC-TZ110 در یک نگاه

– برای عکاسی پانوراما با این دوربین حالت مجزایی ایجاد شده است که فقط باید دوربین را به سمت صحنه بچرخانید تا خود دوربین عکس را به پانوراما تبدیل کند.

– باتری این دوربین از نوع لیتیوم یونی 1025 میلی آمپر ساعتی است و بسته به اینکه از ال سی دی استفاده می کنید یا از منظره یاب الکترونیکی دوربین استفاده می کنید در هر بار شارژ به شما اجازه می دهد بین 240 تا 300 عکس بگیرید.

– دوربین می تواند فیلترهای مختلف رنگی و سیاه و سفید را روی عکس هایی که می گیرد اعمال کند. درست مانند نرم افزار اینستاگرام دوربین دارای انواع برش تصویر کوچک پردازش متقاطع افکت های رنگی مدرن و غیره است.

ابعاد فیزیکی این دوربین 110.5 x 64.5 x 44.3 میلی متر است و با باتری و کارت تنها 312 گرم وزن دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین عکاسی پاناسونیک Panasonic LUMIX DMC-TZ110" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین عکاسی پاناسونیک Panasonic LUMIX DMC-TZ110"، کلیک کنید.