نقد و بررسی دوربین بدون اینه فوجی Fujifilm X-A10 Mirrorless Kit 16-50mm

نقد و بررسی تخصصی مشخصات

نقد و بررسی دوربین بدون اینه فوجی Fujifilm X-A10 Mirrorless Kit 16-50mm

دوربین بدون اینه فوجی Fujifilm X-A10 Mirrorless Kit 16-50mm

دوربین Fujifilm X-A10 دوربین جدیدی است که در دسته دوربین های ارزان قیمت سری X قرار گرفته است یک رده پایین تر از X-A3 است. این دوربین به عنوان نسخه ارزان تر X-A3 شناخته می شود و به همین دلیل مشخصات آن به خوبی X-A3 نیست.

در این دوربین از سنسور 16.3 مگاپیکسلی استفاده شده در حالی که سنسور استفاده شده در X-A3 یک سنسور 24 مگاپیکسلی است. Fujifilm X-A10 از پایه X سونی استفاده می کند و با لنز کیت XC 16-50mm f/3.5-5.6 عرضه می شود. مانند خود دوربین، لنز کیت آن نسخه ارزان تری از لنز 18-55 میلی متری f/2.8-4 است که در دوربین های مدرن تر فوجی مانند X-T2 یافت می شود، اما دقیقاً همان لنز در X-A3 استفاده می شود.

یکی دیگر از ویژگی های این دوربین صفحه نمایش چرخشی است که از کنترل های لمسی پشتیبانی نمی کند که یکی دیگر از تفاوت های این دوربین با X-A3 است. همچنین هات شوی برای اتصال لوازم جانبی خارجی به این دوربین وجود ندارد، اما خود دوربین از فلاش داخلی استفاده می کند. Wi-Fi داخلی، فیلمبرداری Full HD و حالت های نوردهی دستی و نیمه اتوماتیک از دیگر ویژگی های X-A10 هستند.

سهولت استفاده

X-A10 شبیه سایر دوربین های سری X فوجی فیلم است. ناگفته نماند که این دوربین، به خصوص نسخه های نقره ای و مشکی، قدیمی به نظر می رسد. البته در دست گرفتن دوربین این حس را به شما می دهد که یک دوربین ارزان قیمت را در دست گرفته اید زیرا از پلاستیک ساخته شده است. البته لازم به ذکر است که این محصول برای کاربران مبتدی با بودجه محدود طراحی شده است.

بدنه دوربین Fujifilm X-A10 کوچک است و ما از آن با لنز کیت f/3.5-5.6 50 میلی متری استفاده کردیم. ظاهر کلی دوربین، به خصوص زمانی که لنز دوربین به طور کامل زوم شده است، کمی نامتعادل به نظر می رسد. هیچ منظره یاب روی این دوربین نصب نشده است، اما ما احساس می کنیم که قرار دادن یکی باعث می شود دوربین متعادل تر به نظر برسد.

برخلاف X-A3، یکی دیگر از دوربین های بدون آینه سطح پایه فوجی فیلم، این دوربین فاقد کفش های داغ است. این بدان معناست که اگر علاقه مند به استفاده از منظره یاب هستید، راهی برای اضافه کردن منظره یاب اضافی به دوربین وجود ندارد. همچنین، نمی توانید لوازم جانبی دیگری مانند فلاش خارجی را به دوربین اضافه کنید. البته لازم به ذکر است که این دوربین یک دوربین میان رده است.

در بالای این دوربین یک سوئیچ حالت چرخشی قرار دارد که به شما امکان استفاده از حالت های نوردهی مختلف را می دهد. این حالت ها شامل طیف وسیعی از حالت های صحنه و خودکار و همچنین حالت های دستی و نیمه اتوماتیک (اولویت شاتر، اولویت دیافراگم) است که برای افرادی که می خواهند از دوربین خود بهره بیشتری ببرند، مناسب است.

این بخش همچنین دارای یک کلید روشن/خاموش است که یک دکمه شاتر در وسط دارد. همچنین یک سوئیچ دوربین چرخشی نسبتاً بزرگ وجود دارد که بسته به کاری که با دوربین انجام می دهید، عملکردهای مختلفی را برای شما کنترل می کند. به عنوان مثال، اگر در حالت اولویت دیافراگم هستید، این کلید وظیفه تغییر جبران نوردهی را بر عهده دارد، اما اگر در حالت دستی هستید، می توانید از آن برای تغییر سرعت شاتر استفاده کنید. همچنین در حالت پخش، از این درایو برای اسکرول تصاویر شما استفاده خواهد شد.

یک دکمه قابل تنظیم در جلوی این صفحه قرار داده شده است و می توانید بسته به نیاز خود عملکردهای زیادی را به این دکمه اختصاص دهید اما به طور پیش فرض کنترل ISO در حالت عکاسی را بر عهده دارد و می توانید در حالت پخش از آن استفاده کنید. تنظیمات Fi.

فلاش داخلی دوربین در بالا قرار دارد و کلیدی در کنار دوربین آن را از محفظه بیرون می زند. با توجه به محل قرارگیری این فلاش، در صورت استفاده از لنز کیت 16-50 میلی متری، به خصوص با هود، ممکن است سایه ای را روی تصاویر خود مشاهده کنید. با زوم کردن روی سوژه و برداشتن کاپوت لنز می توانید این مشکل را حل کنید.

اگر پشت دوربین فوجی فیلم X-A10 را بررسی کنید، متوجه می شوید که صفحه نمایش چرخشی دارد. می توانید این صفحه را تا انتها به جلو قرار دهید و لولاهای آن را بیرون بکشید تا کل صفحه نمایش را ببینید. وقتی صفحه را به جلو می چرخانید، تشخیص چهره به طور خودکار روشن می شود و سیستم فوکوس خودکار به طور خودکار چهره ها و چشم ها را جستجو می کند. برخلاف X-A3، صفحه نمایش لمسی ندارد که ممکن است برای برخی از افراد یک نقطه ضعف باشد.

تمامی کلیدهای این دوربین در سمت راست قرار گرفته اند، بنابراین زمانی که دوربین را با یک دست نگه می دارید، به راحتی می توانید تنظیمات مختلف را تغییر دهید. یک سوئیچ چرخشی درست بالای محل قرارگیری سوئیچ انگشت شست وجود دارد که مانند سوئیچ چرخشی بزرگتر که در بالای دوربین قرار دارد، بسته به حالتی که در آن هستید تنظیمات مختلف دوربین را تغییر می دهد. به عنوان مثال، این صفحه به شما امکان می دهد دیافراگم را در حالت اولویت دیافراگم تغییر دهید.

در پایین این صفحه ما یک طرح بسیار آشنا را می بینیم. در این قسمت یک کلید مکان چهار طرفه وجود دارد که هر کلید وظیفه خاصی دارد. دکمه پایین حالت عکاسی مداوم را کنترل می کند، دکمه سمت چپ وظیفه فعال کردن تایمر خودکار را بر عهده دارد و دکمه سمت چپ برای کنترل تعادل رنگ سفید استفاده می شود. همچنین از کلید مکان نما برای تغییر نقطه فوکوس خودکار استفاده می شود. با استفاده از این کلید باید نقطه فوکوس خودکار را تغییر دهید. کنترل نقاط فوکوس خودکار با استفاده از صفحه لمسی یا جوی استیک امکان پذیر نیست. در مرکز این کلید مکان، کلید منو قرار دارد که می توانید از آن برای دسترسی به منوی اصلی دوربین استفاده کنید.

دکمه Q به شما امکان می دهد به تنظیماتی که اغلب استفاده می کنید دسترسی داشته باشید و دیگر نیازی به ورود به منوی اصلی دوربین برای دسترسی به آنها ندارید. در این قسمت تنظیماتی مانند ISO، شبیه ساز فیلم، کیفیت تصویر و … را مشاهده خواهید کرد. می توانید این منو را سفارشی کنید و مواردی را که دوست دارید اضافه یا حذف کنید.

سه کلید آخر عبارتند از کلیدهای پخش، ویدئو و نمایش. پورت های Mini HDMI و Micro USB در کنار این دوربین قرار دارند. باتری در دوربین با استفاده از پورت Micro USB در قاب دوربین شارژ می شود. شیارهای باتری و کارت حافظه در پایین دوربین قرار دارند و توسط یک پوشش لولایی محافظت می شوند.

همانطور که گفته شد این دوربین از وای فای داخلی بهره می برد و با نرم افزار اختصاصی اندروید و iOS عرضه می شود. این دوربین به سرعت به گوشی شما متصل می شود و استفاده از اپلیکیشن اختصاصی آن بسیار آسان است. می توانید تصاویر ضبط شده با دوربین را به تلفن همراه خود منتقل کرده و به سرعت در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از طریق این برنامه به برخی از ویژگی های دوربین دسترسی داشته باشید که می تواند برای عکس های گروهی و غیره بسیار مفید باشد.

سرعت فوکوس خودکار در شرایط روشن بسیار خوب است. در شرایط کم نور، فوکوس دوربین کمی بیشتر طول می کشد، اما به ندرت فوکوس را از دست می دهد.

کیفیت تصویر

همانطور که انتظار داشتیم، تصاویر مستقیماً از Fujifilm X-A10 گرم و به خوبی اشباع شده اند و همان رنگ هایی را نشان می دهند که از دوربین فوجی انتظار دارید. رنگ ها در تصاویر خام بیشتر خاموش می شوند و به شما امکان می دهند آن ها را مطابق با نیاز خود ویرایش کنید.

همچنین می توانید جزئیات زیادی را در محدوده حساسیت سنسور مشاهده کنید. اگر عکس های گرفته شده با ISO 3200 با زوم 100% را بررسی کنید، واضح است که کمی نرم شدن تصویر را مشاهده می کنید. این مشکل هنگام عکاسی با ISO 6400 آشکارتر است، اما در این مقادیر حساسیت، میزان جزئیات در عکس های چاپ شده و وب نسبتاً خوب است.

همچنین نویز در محدوده ISO به خوبی کنترل می شود. ممکن است در عکس های خام ثبت شده با حساسیت ISO بالا مقداری نویز مشاهده کنید، اما میزان جزئیات در این تصاویر بیشتر است، بنابراین می توانید بسته به نیاز خود از فناوری های کنترل نویز استفاده کنید.

در حالت JPEG می توانید به مقادیر بالای ISO 12800 و 25600 دست یابید، اما بهتر است تا حد امکان از این تنظیمات استفاده نکنید، مگر اینکه بخواهید عکس بگیرید و محیط بسیار تاریک باشد. جزئیات بسیار کمتری در این تصاویر وجود دارد و نویز بسیار آشکارتر است.

در بیشتر مواقع، مولتی فوتومتری (که در دوربین های فوجی به مولتی فوتومتری معروف است) کار بسیار خوبی برای ایجاد تصاویر نوردهی متعادل انجام می دهد. اما گاهی اوقات وقتی کنتراست صحنه خیلی زیاد است، ممکن است قسمت هایی را ببینید که خیلی روشن هستند و جزئیات ندارند. تغییر حالت اندازه گیری به اندازه گیری نقطه ای می تواند این مشکل را حل کند.

تعادل رنگ سفید خودکار در اکثر شرایط نوری به خوبی کار می کند و عکس های گرم ارائه می دهد. اگرچه این افکت 100% قابل اعتماد نیست، اما بسیار دلپذیرتر و زیباتر از عکس هایی است که سرد به نظر می رسند. با این حال، اگر می خواهید عکس های رنگی دقیق تری داشته باشید، می توانید حالت تعادل رنگ سفید دوربین را به صورت دستی تغییر دهید.

لنز کیت XC 16-50mm f/3.5-5.6 لنز شروع خوبی است و می توانید نتایج بسیار خوبی با آن بگیرید. اگر به جلوه های عمق میدان کم علاقه دارید، ممکن است به خرید یک لنز با زاویه دید بازتر با دیافراگم بازتر فکر کنید، اما لنز کیت برای شروع عالی است.

اگر می خواهید رنگ های مختلف را امتحان کنید، ایده خوبی است که از حالت های مختلف شبیه سازی فیلم استفاده کنید. تنظیم استاندارد (Provia) یک انتخاب عالی برای اکثر سوژه ها است، در حالی که حالت Velvia برای زمانی است که می خواهید اشباع رنگ را افزایش دهید. گزینه کلاسیک کروم حس سینمایی فوق العاده ای به تصاویر شما می دهد و حالت سیاه و سفید نیز بسیار محبوب است. نکته جالب در مورد این حالت این است که می توانید از آن برای عکاسی در حالت Raw استفاده کنید و در صورت نیاز می توانید به تصاویر رنگی اصلی خود بازگردید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین بدون اینه فوجی Fujifilm X-A10 Mirrorless Kit 16-50mm" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین بدون اینه فوجی Fujifilm X-A10 Mirrorless Kit 16-50mm"، کلیک کنید.