نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6100 kit 16-50mm

نقد و بررسی تخصصی مشخصات

نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6100 kit 16-50mm

دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6100 kit 16-50mm

دوربین بدون آینه سونی a6100 جدیدترین دوربین (تا این لحظه) از خانواده دوربین های بدون آینه APS-C سونی است که به دوربین های a6000, a6300, a6400, a6500, a6600 می پیوندد. این دوربین برای اولین بار و کسانی که می خواهند عکس های جذابی بگیرند اما لزوما خود را عکاس نمی دانند طراحی شده است.

سیستم فوکوس خودکار جدید و قدرتمند Sony a6100 را به یکی از راحت ترین دوربین ها تبدیل کرده است.

Sony a6100 جانشین دوربین بسیار محبوب a6000 است یک دوربین بدون آینه که هنوز 5 سال پس از معرفی آن می توانید آن را دریافت کنید. بسیاری از ویژگی های اصلی دوربین سونی a6000 در دوربین a6100 حفظ شده است اما تغییراتی نیز وجود دارد. ویژگی های مهم دوربین بدون آینه سونی a6100 عبارتند از:

  • سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C
  • سیستم فوکوس خودکار پیشرفته با قابلیت ردیابی سوژه بر اساس مناطق روشن
  • منظره یاب الکترونیکی OLED با وضوح 44 میلیون نقطه
  • صفحه نمایش لمسی پاپ آپ با وضوح 900000 نقطه
  • با وضوح 4k و 30 فریم بر ثانیه عکس بگیرید
  • عکاسی مداوم با فرمت RAW و با سرعت 11 فریم بر ثانیه
  • قابلیت شارژ باتری از طریق پورت USB

بدنه و کاربرد

در مورد لنز استفاده شده سونی a6100 به دلیل مشخصات صاف و نداشتن منظره یاب بزرگ به اندازه کافی کوچک است که به راحتی در جیب قرار می گیرد. ساختار بدنه از پلی کربنات قوی ساخته شده و دکمه ها نیز بادوام هستند. محل قرارگیری دست (گرفتن) و شست بافت دارد و از لیز خوردن جلوگیری می کند. درجه فشار گرفتن نیز نسبت به مدل a6000 افزایش یافته است.

از نظر طراحی دوربین سونی a6100 مشابه دوربین های مسافت یاب است. برخلاف اکثر دوربین ها منظره یاب این دوربین به جای قرار گرفتن در مرکز و بالای لنز در گوشه سمت چپ قرار می گیرد.

دوربین a6100 دارای منظره یاب الکترونیکی OLED است و وضوح نه چندان عالی 1.44 میلیون نقطه دارد. اگرچه کیفیت این منظره یاب عالی نیست اما توجه داشته باشید که برخی از دوربین های رقیب در این دسته اصلا منظره یاب ندارند.

مانیتور دوربین a6100 دارای وضوح معمولی 921000 نقطه است و قابلیت چرخش 180 درجه به بالا را دارد. این عملکرد برای گرفتن عکس و فیلم سلفی بسیار مناسب است. نسبت صفحه نمایش این مانیتور 16:9 است که به این معنی است که عکس های گرفته شده با نسبت تصویر 3:2 کل صفحه را پر نمی کند. قابلیت سنسور این مانیتور نیز محدود است و می توان عملیات هایی مانند انتخاب نقاط فوکوس و ردیابی سوژه زوم عکس ها و مشاهده تصاویر را انجام داد اما انتخاب آیتم های منو و تنظیمات آن امکان پذیر نیست.

دکمه های کوچک نقطه ضعف دوربین های کامپکت هستند اما در مورد دوربین سونی a6100 اینطور نیست. تمامی دکمه های این دوربین به خوبی مشخص شده و اندازه مناسبی دارند. این دوربین دارای دو دکمه کنترلی چرخشی است که هر دو در پشت دوربین قرار دارند و البته با انگشت شست قابل تنظیم هستند.

در بالای دوربین دکمه هایی برای شاتر انتخاب حالت عکسبرداری روشن و خاموش کردن روشن و یک دکمه قابل برنامه ریزی C1 وجود دارد. به طور پیش فرض دکمه C1 برای تنظیم حالت های فوکوس خودکار برنامه ریزی شده است اما می توانید عملکرد آن را تغییر دهید.

مکان دکمه ضبط عجیب به نظر می رسد. این دکمه در نزدیکی موقعیت انگشت شست و تقریباً در پشت دوربین قرار دارد. از آنجایی که این دکمه می تواند به طور تصادفی فشار داده شود می توانید عملکرد شروع ضبط ویدیو را به قرار دادن دکمه انتخابگر حالت در حالت ویدیو وابسته کنید.

چیدمان کلیدهای پشت دوربین کاملا کلاسیک است. دستگیره چرخشی با کلیدهای جهت دار تنظیمات حساسیت نمایش منو و دکمه Fn جایگزین مناسبی دارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. از طریق دکمه Fn برای تنظیمات سریع و کاربردی وارد منو می شوید و می توانید تنظیمات اولیه و ضروری را در یک صفحه انجام دهید.

البته برای انجام تنظیمات با دکمه Fn نمی توان از عملکرد لمسی مانیتور استفاده کرد و تنها با استفاده از دکمه ها می توان تنظیمات را انجام داد.

پورت های USB HDMI و میکروفون در سمت چپ قرار گرفته اند و به طور طبیعی عدم وجود پورت هدفون قابل توجه است.

از نظر نصب لنز Sony a6100 از پایه E استفاده می کند مشابه سایر دوربین های بدون آینه سونی. علاوه بر طیف گسترده ای از لنزهای سونی می توانید از لنزهای تولید کنندگان دیگر مانند سیگما تامرون و زایس نیز استفاده کنید.

برای فعال کردن فلاش داخلی باید دکمه فلاش پشت دوربین را فشار دهید. این دکمه کمی خمیده است و برای فعال کردن آن باید کمی تلاش کنید. طراحی فلاش به گونه ای است که بالای لنز قرار می گیرد و قرمزی چشم افراد را کاهش می دهد.

عملکرد

مهمترین نقطه قوت این دوربین سیستم فوکوس خودکار پیشرفته آن بر پایه هوش مصنوعی است. این همان سیستم فوکوس خودکار مورد استفاده در دوربین پیشرفته و گران قیمت a6600 است. تعداد 425 نقطه فوکوس در حالت تشخیص فاز و همین تعداد در حالت تشخیص کنتراست وظیفه فوکوس بسیار سریع و دقیق این دوربین را بر عهده دارند. سرعت فوکوس خودکار این دوربین در حدود 0.02 ثانیه عالی است. قابلیت فوکوس روی چشم (Eye AF) نیز از دیگر ویژگی هایی است که از دوربین های رده بالاتر به این دوربین رسیده است. سیستم هوش مصنوعی توانایی تشخیص و ردیابی شی را با سرعت و دقت بالا فراهم می کند.

همانند سیستم فوکوس عکاسی پیاپی نیز بهینه شده است. در مورد مشخصات فنی دوربین سونی a6100 مانند مدل a6000 می تواند با فوکوس خودکار با سرعت 11 فریم بر ثانیه به طور مداوم عکاسی کند اما آنچه بهینه شده است عکاسی پیاپی در حالت نمایش زنده است. با a6000 بعد از گرفتن تعدادی عکس متوالی و در حالت لایو ویو فقط آخرین عکس نمایش داده می شود در حالی که با دوربین سونی a6100 می توانید هر فریم را با سرعت 8 فریم بر ثانیه مشاهده کنید. این امر ردیابی اجسام متحرک را بسیار آسان می کند. تعداد انفجارها در فرمت JPEG 75 عدد ذکر شده است اما در عمل می توانید تعداد کمتری را با هر انفجار ضبط کنید.

سیستم نورسنجی دوربین بدون آینه سونی a6100 دارای ارزیابی 1200 منطقه ای است. در بسیاری از موارد که البته به سلیقه بستگی دارد میزان نوردهی کمی بالاتر از حد معمول به نظر می رسد و جبران نوردهی 0.7 EV مورد نیاز است.

Sony a6100 از سیستم منوی مشابه A7 III استفاده می کند و مانند قبل پیچیده به نظر می رسد. یک تب My Menu به منوی دوربین a6100 اضافه شده است و همانطور که از نام آن پیداست می توانید عملکردهایی را که اغلب استفاده می کنید سفارشی کنید تا دسترسی به آن ها را آسان تر کنید.

ویژگی جدید دوربین a6100 Slow & Quick یا به اختصار S&Q است. در این حالت می توانید ویدیوهایی با سرعت متغیر از 1 تا 120 فریم در ثانیه ایجاد کنید.

محدوده تنظیم حساسیت (ISO) دوربین a6100 بین 100 تا 32000 است و تا 51200 قابل افزایش است. در عکس هایی که با حساسیت بالا گرفته می شود مقداری نویز وجود دارد اما برای ایمن بودن توصیه می شود از حساسیت بالاتر 6400 کمتر استفاده کنید. سنسور استفاده شده همان سنسور 24 مگاپیکسلی معروف و قدیمی سونی است اما فرآیندهای پردازشی در پردازنده Bionz X کاملا بهینه شده است. محدوده دینامیکی بسیار خوب است و جزئیات زیادی در قسمت های تاریک و روشن تصویر قابل مشاهده است. دوربین سونی a6100 از درگاه کارت حافظه SD استفاده می کند اما متاسفانه کلاس سرعت کارت حافظه محدود به UHS-I است و امکان استفاده از کارت های حافظه سریعتر UHS-II وجود ندارد.

فیلمبرداری

دوربین سونی a6100 می تواند با وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. با رزولوشن Full HD می توان سرعت عکسبرداری را تا 120 فریم در ثانیه افزایش داد. کدک مورد استفاده از نوع سریع XAVC S است و از سرعت ضبط تا 100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. خروجی ویدیو HDMI تمیز و پورت میکروفون قابلیت های سخت افزاری این دوربین را کامل می کند اگرچه از نظر نرم افزاری پروفایل HLG و S-Log 2 S-Log 3 در این دوربین پشتیبانی نمی شوند.

باتری

باتری استفاده شده در این دوربین سری W سونی و مدل آن NP-FW50 می باشد. به گفته سونی با یک بار شارژ می توانید بیش از 400 عکس بگیرید اما در عمل این تعداد کمتر خواهد بود. نکته مهم قابلیت شارژ باتری داخل دوربین از طریق پورت USB است که در مقایسه با دوربین های بدون این عملکرد مزیت مهمی است.

ارتباط

دوربین سونی a6100 از WiFi BlueTooth NFC برای ارتباط بی سیم با سیستم عامل های اندروید و iOS استفاده می کند. می توانید از برنامه ارتباطی رایگان سونی به نام Sony Imaging Edge Mobile برای انتقال عکس ها و فیلم ها و همچنین کنترل از راه دور استفاده کنید.

نقاط قوت

  • سیستم فوکوس خودکار ردیابی فوق العاده
  • عمر باتری خوب
  • آسان برای استفاده
  • کاربرد موثر
  • بسیاری از ویژگی ها در یک بدنه کوچک
  • قیمت مناسب نسبت به امکانات

نکات منفی

  • عدم وجود تثبیت کننده داخلی برای تیراندازی
  • عملکرد محدود قابلیت لمس مانیتور
  • کیفیت منظره یاب و مانیتور نسبتا پایین

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6100 kit 16-50mm" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6100 kit 16-50mm"، کلیک کنید.