عدم حضور در دفتر اسناد رسمی
در فرآیند تدوین و تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک؛ معمولا یکی از بندها به مکان و زمان حضور طرفین در دفترخانه اسناد رسمی اختصاص داده می شود. حضور در دفترخانه برای انتقال رسمی مالکیت خانها آپارتمان مورد معامله ضروری است.
بدون توجه به اینکه قولنامه به صورت دستی تنظیم شود یا دارای کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک باشد؛ حضور هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده در زمان مشخص شده در قولنامه؛ در دفترخانه اسناد رسمی الزامی است.
در صورتی کهکی از طرفین در زمان تعیین شده در قولنامه در دفترخانه اسناد رسمی حاضر نشود؛ سردفتر به درخواست شخص حاضر؛ گواهی عدم حضور را صادر می نماید. این گواهی سندی است که تحت عنوان “گواهی عدم حضور” شناخته می شود.
شرایط خاص صدور گواهی عدم حضور
- اگر یکی از طرفین در محل دفترخانه حاضر باشد اما بخشی از اسناد و مدارک مرتبط با معامله را ارایه ندهد؛ این خود به تنهایی به عنوان عدم حضور محسوب می شود.
- توصیه می شود که در خصوص نحوه حضور طرفین در مبایعه نامه؛ تدابیر لازم و قانونی را مدنظر داشته باشید. این اقدام به شما کمک می کند که در مواقع اختلاف نظر؛ وضعیت صدور یا عدم صدور گواهی به شکل واضحی مشخص گردد.
در مقاله ” 0 تا 100 گواهی عدم حضور در دفترخانه ” همراه ما باشید تا به بررسی روند و تمام آنچه که باید درباره آن بدانید بپردازیم.
روش صحیح تنظیم متن گواهی عدم حضور از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا این گواهی در پروسه انتقال ملک دارای تبعات قانونی است. در هنگام تدوین متن این گواهی؛ به چند نکته مهم باید توجه کرد تا در زمان مراجعه به دادگاه؛ با ایرادات قانونی از سوی قاضی مواجه نشویم. در متن گواهی عدم حضور؛ لازم است که موارد زیر به دقت درج شوند:
- تاریخ حضور خریدار یا فروشنده در قولنامه
- شماره و تاریخ مبایعه نامه
- شناسه و مشخصات دفترخانه
- نحوه پرداخت باقیمانده ثمن معامله: مانند پرداخت نقدی یا ارایه چک
- در صورتی که چک بعنوان ثمن معامله باشد؛ ضمن تهیه کپی از آن؛ مشخصات چک باید در متن گواهی نیز درج شود.
در صورت عدم اشاره به جزییات چک یا عدم تهیه نسخه کپی از آن در متن گواهی؛ ممکن است در آینده با مسایل قانونی مواجه گردید. از این رو دقت کردن در زمان تنظیم متن گواهی عدم حضور؛ امری ضروری محسوب می شود.
اهمیت و کاربرد گواهی عدم حضور در معاملات ملکی
گواهی عدم حضور بعنوان یک ابزار حقوقی؛ نقش مهمی را در الزام طرفین معامله بخصوص فروشنده به ایفای تعهدات خود مینماید. همچنین این گواهی باعث میشود چنانچه ضرر و زیانی ناشی از عدم انتقال قطعی ملک از جانب فروشنده به نام خریدار متوجه خریدار شود از طریق دادگاه ضمن الزام شخص فروشنده به ایفای تعهدات؛ به مطالبه وجه التزام ناشی از ضرر و زیان نیز اقدام نماید؛ حال آنکه بدون وجود گواهی عدم حضور این انجام این موارد ممکن نیست
مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهی عدم حضور توسط فروشنده
برای دریافت گواهی عدم حضور؛ فروشنده نیاز به ارایه مدارک زیر دارد:
- تمام مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند و انتقال قطعی ملک
– اسنادی است که برای انجام معامله و انتقال ملک از جمله ضروری ترین مدارک محسوب می شوند.
– برای تایید هویت طرفین و اطمینان از صحت اطلاعات ارایه شده.
– جهت اثبات مالکیت فروشنده بر ملک معامله شده.
– این مبایعه نامه توسط طرفین معامله امضا شده و جزء اسناد اساسی است.
– این سند تایید نهایی مطابقت ساختمان با قوانین شهرداری بوده و نحوه اخذ آن؛ از طریق ثبت نام در سامانه تهران من و ثبت تعهدنامه صیانت از نام کاربری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و در نهایت؛ سامانه زیرساخت ها و توسعه شهری می باشد.
- مفاصا حساب دارایی و مفاصا حساب نوسازی از شهرداری
– مفاصا حساب مالیات به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی؛ تا تاریخ صدور گواهی مفاصای حساب؛ به سازمان امور مالیاتی بدهی ندارد همچنین مفاصا حساب شهرداری سندی است که توسط شهرداری صادر می شود و در آن اعلام می شود کهک ملک و یا خانه هیچ گونه بدهی ای به شهرداری ندارد.
- استعلام گرفتن بند (ز) از قوه قضاییه توسط دفتر اسناد رسمی
– برای بررسی عدم وجود هر گونه منع قانونی جهت انتقال ملک (در توقیف نبودن ملک و نیز حصول اطمینان از ممنوع المعامله نبودن مالک و یا وکلا)
با ارایه این مدارک؛ فروشنده می تواند گواهی عدم حضور را درخواست کرده و از حقوق و تعهدات خود در معامله محافظت نماید.
مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهی عدم حضور توسط خریدار
برای درخواست گواهی عدم حضور؛ خریدار نیاز به ارایه مدارک زیر دارد:
– این مبایعه نامه توسط طرفین معامله امضا شده و جزء اسناد اساسی است.
– جهت اثبات هویت خریدار و تضمین صحت اطلاعات ارایه شده.
- دریافت چک از یک بانک معتبر با توجه به مبلغ باقی مانده از خرید
– خریدار باید ثمن معاملها مبلغ متناسب با باقی مانده قیمت خرید؛ که در قولنامه مشخص شده است را تهیه و ارایه کند. این اقدام نشان دهنده آمادگی مالی خریدار برای انجام تعهدات مالی معامله است.
با ارایه این مدارک؛ خریدار امکان درخواست صدور گواهی عدم حضور را دارد و می تواند از حقوق و تعهدات خود در معامله به طور موثر محافظت کند. این گواهی به خریدار این اطمینان را می دهد که اگر طرف مقابل از تعهدات خود عقب نشینی کند یا در زمان مقرر حضور پیدا نکند؛ او می تواند از طریق دادگاه حقوق خود را مطالبه کند و مشکلات احتمالی را به حداقل برساند.
نمونه متن حقوقی گواهی عدم حضور در دفترخانه
نظر به اینکه با توجه به مدارک ابرازی از طرف خانم/ آقای ………………. مقرر بوده است که سند حاکی از انتقال قطعی …….. مترمربع از مالکیت خانم/ آقای ………………. از پلاک ثبتی …….. فرعی از …….. اصلی واقع در بخش …….. تهران با شرایط مذکور در آن مدارک (بیع نامه شماره ………………. مورخ ……………….) در تاریخ ………………. در این دفترخانه به ثبت برسد از آنجا که سند مذکور به علت عدم مراجعه و حضور فروشنده بیع نامه مذکور (خانم/ آقای ……………….) و بالطبع عدم ارایه و تهیه مدارک لازم جهت ثبت سند قطعی از طرف مالک (فروشنده) تا آخر وقت اداری روز ………………. ثبت دفتر نشده است به تقاضای خانم/ آقای ………………. (خریدار) که تحت شماره ………………. مورخ ………………. در دفتر اندیکاتور به ثبت رسیده است و بر اساس بند 89 مجموعه بخشنامه های ثبتی این گواهی از طرف اینجانب ………………. سردفتر اسناد رسمی ………………. تهران تنظیم و به نامبرده تسلیم گردید.
1. آیا قابلیت تغییر زمان حضور در دفتر اسناد رسمی در قراردادهای ملکی وجود دارد؟
بله؛ تغییر زمان در صورت رضایت هر دو طرف قرارداد امکان پذیر است. گاهی ممکن است که طرفین یک قرارداد ملکی تصمیم بگیرند که زمان حضور در دفترخانه را جهت انتقال سند رسمی ملکی تغییر بدهند. این تغییر ممکن است به دلیل علل مختلفی اتفاق بیافتد؛ از جمله تغییر در برنامه های شخصی یا مسایل ناگهانی که ممکن است طرفین را مجبور به تغییر زمان حضور کند.
مهم ترین نکته در اینجا این است که هر تغییری که در زمان حضور طرفین (به صورت توافقی) ایجاد می شود؛ باید به صورت کتبی؛ توسط طرفین یا نماینده های قانونی آنان ثبت گردد. این اقدام باعث اعلام رسمی تغییر زمان حضور می شود و هر گونه ابهامی در این خصوص را رفع می کند.
- آیا داشتن گواهی عدم حضور برای مطالبه حق و حقوق در زمان نقض قرارداد کافی است؟
بر خلاف اعتقادات رایج در جامعه؛ گواهی عدم حضور برای درخواست خسارت؛ به تنهایی کافی نیست و دادگاه بر اساس آن به نفع شاکی رای نخواهد داد.
هیچ خریدار یا فروشنده ای تنها به علت ثبت گواهی عدم حضور نمی تواند ادعای شکایت داشته باشد؛ بلکه باید دلایل محکمی را در رابطه با اجرا کردن تعهدات خود ارایه دهد و اثبات نماید. به عنوان مثال؛ خریدار باید توانایی اثبات این موضوع را داشته باشد که در تاریخ مشخص آمادگی پرداخت به موقع معامله را داشته است. همچنین فروشنده باید اطمینان حاصل کند که اقداماتی چون دریافت گواهی پایان کار و تسویه بدهی های شهرداری و دیگر نهادهای قانونی را نیز به عنوان مدرک انجام کارهای اجرایی در تاریخ مقرر ارایه دهد.
سخن پایانی
در پایان تاکید ما بر این موضوع است که گواهی عدم حضور در دفتر اسناد رسمی هرچند یک ابزار حقوقی مهم است؛ اما برای حفظ حقوق و تعهدات در قراردادها؛ در نهایت نیازمند ارایه دلایل قانونی و مستندات اجرایی برای دادگاه است. این گواهی بخشی از ملزومات حقوقی معامله است. همچنین برای اطمینان از اجرای عدالت؛ توجه به جزییات و ارایه مدارک تکمیلی در زمان درخواست مطالبات؛ از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این راستا؛ همواره مشاوره حقوقی و دقت در انجام تمامی امور مرتبط با معاملات املاک؛ گامی مهم در جلوگیری از ابهامات و اطمینان از تحقق حقوق طرفین معامله محسوب می شود. در نهایت از شما سپاسگزاریم که در مقاله 0 تا 100 گواهی عدم حضور ما را همراهی کردید. همچنین اگر سوال یا تجربه ای در دریافت و استفاده از گواهی عدم حضور دارید؛ در قسمت کامنت ها برای ما بنویسید.
برای خرید و فروش پروژه های معتبر منطقه 22 تهران همانند پروژه زاگرس با کارشناسان املاک ایران زمین تماس بگیرید
آقای غنی زاده – آقای ضرغامی
09128906765
09122006472
021-44766020
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عدم حضور در دفتر اسناد رسمی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عدم حضور در دفتر اسناد رسمی"، کلیک کنید.