تاجران خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟
گزارش های میدانی اتاق زندگانی از ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی (اکسپو 2024) حاکی از حضور بیش از 2000 تاجر خارجی در نمایشگاه است که در آن کشورهای آفریقایی از خودروهای ایرانی استقبال کردند و لوازم خانگی ایرانی در ازبکستان مستقیم عرضه خواهد شد.
به گزارش اتاق زندگانی؛ ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی (اکسپو 2024) از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز به کار کرد و تا امروز (دوازدهم) ادامه داشت. در این نمایشگاه بیش از 2000 تاجر از بیش از 80 کشور حضور پیدا کردند و 700 شرکت دانش بنیان ایرانی در کنار هلدینگ های اقتصادی داخلی توانستند از بستر روابط b2b استفاده کنند.
این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه بین المللی تهران در 17 سالن نمایشگاهی با حضور 800 شرکت ایرانی در مساحت 50 هزار مترمربع در شش گروه کالایی شامل صنایع و معادن؛ کشاورزی صنایع غذایی و شیلات؛ (سلامت؛ دارو و تجهیزات پزشکی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و نفت؛ گاز و پتروشیمی برگزار شد.
طبق گفته های رییس سازمان توسعه تجارت پیش بینی شده در نمایشگاه ایران اکسپو حدود 3 تا 5 میلیارد یورو قرارداد تجاری منعقد شود.
در این میان گزارش میدانی از نمایشگاه و گفت وگو با تجار خارجی هم نشان می دهد که آن ها در نمایشگاه ایران اکسپو؛ فرصت های جدیدی برای تجارت با ایران یافته اند. برای مثال؛ یک تاجر ترکیه ای به اتاق زندگانی گفت که شرکت های حاضر در نمایشگاه می توانند به توسعه فعالیت این تاجر در استانبول کمک کنند. او می خواهد یک خط جدید تولید در حوزه محصولات پزشکی راه اندازی کند و معتقد است در این حوزه می تواند با شرکت های ایرانی همکاری کند.
استقبال هییت اندونزیایی از تجهیزات پزشکی و کالاهای دانش بنیان
همچنین یکی از اعضای هییت تجاری اندونزیایی بعد از بازدید از غرفه ها به اتاق زندگانی گفت که پیش از این هم در حوزه فناوری؛ انرژی؛ فولاد و غیره اطلاعاتی در رابطه با توانمندی های شرکت های ایرانی داشتند؛ اما از جزییات آگاه نبودند. با این حال با حضور در این نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که می توانند از ظرفیت های ایران در حوزه تجهیزات پزشکی و محصولات دانش بنیان استفاده کنند.
همچنین با توجه به ظرفیت ایران در حوزه صنعت فولاد؛ هییت اندونزیایی علاقه مند است راهکاری برای همکاری با ایران پیدا کند.
به گفته این فعال اقتصادی در حال حاضر بزرگترین پروژه زیرساختی جهان در اندونزی در حال اجرا است و اساس ساخت آن هم فولاد؛ مصالح ساختمانی و غیره است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق این نمایشگاه و ادامه تعاملات نزدیک تر بخش خصوصی و حمایت دولت ها بتوانند این همکاری را به سرانجام برسانند.
این عضو هییت تجاری اندونزیایی در پاسخ به سوالی درباره اثر تحریم ها بر همکاری دو کشور نیز گفت که نمی توان نگران تحریم ها نبود؛ اما به هر حال راهکارهایی برای دور زدن تحریم وجود دارد. اگر شرکت های ایرانی بتوانند از نظر کیفیت؛ قیمت و ثبات زنجیره تامین رقابت کنند؛ می توانند به بازارهای اندونزی راه پیدا کنند.
عرضه مستقیم لوازم خانگی ایرانی در ازبکستان
ادامه گزارش میدانی از ایران اکسپو؛ نشان می دهد که این امکان برای تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصالح ساختمانی فراهم شده که محصولات خود را به صورت مستقیم در ازبکستان عرضه کنند.
یکی از غرفه داران مرکز تجاری ایران و ازبکستان از استقبال تجار ازبک از این نمایشگاه خبر داد و گفت: این مرکز تجاری در شهر مرغیلان یک زمین 11 هکتاری را تهیه کرده که در آن 85 هزار متر مربع سطح کاربری دیده شده و 62 هزار متر آن تاکنون آماده شده و اطراف آن هم عمده فروشی لوازم خانگی و مصالح ساختمانی است. بنابراین این امکان برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصالح ساختمانی ایرانی وجود دارد که محصولات خود را به صورت مستقیم و بدن حضور واسطه در این منطقه عرضه کنند.
البته همین حالا هم لوازم خانگی؛ مصالح ساختمانی و کالاهای دیگر ایرانی به ازبکستان صادر می شود؛ اما حجم آن ها کم است و حضور شرکت های ایرانی در این کشور نسبت به سایر کشورها از جمله ترکیه و کره کم تر است.
استقبال کشورهای آفریقایی از خودروهای ایرانی
همچنین بررسی های میدانی نشان می دهد این نمایشگاه؛ دستاوردهایی هم برای خودروسازان داشته است. در این رابطه امیرمحمد کیان منش؛ مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی بازارهای صادراتی ایران خودرو؛ از استقبال برخی کشورهای آفریقایی و کسورهای خاورمیانه از خودروهای ایرانی خبر داد و گفت: با وجود تعداد کم تاجران خودرو؛ روز آخر نمایشگاه؛ دو هییت تجاری در ایران خودرو در حال بازدید و مذاکره از ایران خودرو بود که از دل اکسپو شناسایی شدند. هییت دیگری هم روز پنجشنبه برای مذاکرات تجاری در شرکت ایران خودرو حضور خواهند داشت.
البته طبق گفته های او رسیدن به قرارداد در صنعت خودرو در حوزه های بین المللی حداقل به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد. اما همین که در نمایشگاه به سرنخ ها برسیم و با بازار و مشتری جدید مواجه شویم ارزشمند است.
پایان خبر اتاق زندگانی
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاجران خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاجران خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 چه گفتند؟"، کلیک کنید.