برنامه های رییس جمهور منتخب در زمینه کشاورزی/ قیمت گذاری دستوری حذف می شود؟

برنامه های رییس جمهور منتخب در زمینه کشاورزی/ قیمت گذاری دستوری حذف می شود؟

پس از اعلام نهادهای رسمی روز گذشته مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهور منتخب معرفی شد؛ او طی روزهای گذشته؛ در گفت وگوها و مناظره های گوناگون نظرات و دیدگاه های خود را در حوزه کشاورزی و اقتصاد دستوری مطرح کرد.

به گزارش اتاق زندگانی؛ در حالی که طی روزهای گذشته انتخابات ریاست جمهوری برگزار و مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور منتخب ایران انتخاب شده است؛ خبرگزاری اتاق زندگانی به وعده های اقتصادی کشاورزی این رییس جمهور منتخب می پردازد. نکته حایز اهمیت این است که پزشکیان در مناظرات خود به مسیله حذف قیمت گذاری دستوری تاکید داشته؛ در حوزه کشاورزی مسایل مهم دیگری همچون تامین منابع آبی؛ خرید تضمینی گندم؛ تامین نهاده های دامی؛ تامین کالاهای اساسی و … نیز وجود دارد که هنوز به آن اشاره ای نشده است. در ادامه این گزارش به مسیله قیمت گذاری دستوری و تبعات آن خواهیم پرداخت.

چه زمانی قیمت گذاری دستوری صورت می گیرد؟

 زمانی که بازار دچار نوسانات شدید قیمت و در نتیجه عدم پایداری اقتصادی و ناتوانی در برخورد با تورم می شود؛ دولت به قیمت گذاری دستوری روی می آورد. سپس در شرایطی که تورم به طور مداوم افزایش یابد و سیاست های معمول اقتصادی برای کنترل آن ها دیگر کارآمد نباشد؛ دولت به تنظیم قیمت ها و محدود کردن افزایش آن ها اقدام می کند. زمانی که نابرابری درآمدها در جامعه به حدی بالا رفته باشد یا قیمت ها به نحوی متناسب با درآمدها افزایش پیدا کرده باشند؛ دولت ممکن است به تعیین حداقل قیمت ها برای کالاها و خدمات بپردازد تا به توزیع منصفانه تر منابع کمک کند.

این شیوه در مقابل قیمت گذاری بازاری یا به عبارتی بازار آزاد قرار می گیرد که در آن قیمت ها به طور طبیعی توسط نیروهای بازار تعیین می شوند. سقف قیمت؛ قیمتی پایین تر از قیمت تعادلی است و دلیلی بر شکل گیری کمبود در اقتصاد خواهد بود. در مقابل؛ کف قیمت قیمتی بالاتر از قیمت تعادلی در اقتصاد است که باعث به وجودآمدن مازاد در اقتصاد می شود.

از بین رفتن بازار رقابت و افزایش تورم مخفی با قیمت گذاری دستوری

این شیوه قیمت گذاری می تواند با تعیین حداکثر قیمت ها تورم را کنترل و پایداری اقتصادی را حفظ کند اما می تواند موجب ناکارآمدی و کاهش تولید و نوآوری در اقتصاد نیز شود. این روش همچنین ممکن است موجب تحریم ها و تبعیض های اقتصادی شود که در مدت زمان طولانی بازار را  تحت تاثیر قرار می دهد و با ضرر مواجه می کند. در نتیجه این تحریم ها و تبعیض های ناشی از قیمت گذاری دستوری؛ رقابت ها محدود و از تحرک در بازار کاسته می شود چرا که تولیدکنندگان دچار کاهش حاشیه سود در تولید می شوند و در چنین شرایطی نه تنها از فعالیت تولیدی خود سودی نمی برند بلکه زیان نیز می برند.

تعیین قیمت های دستوری همچنین می تواند مشکلاتی همچون از بین بردن انگیزه و رقابت میان تولیدکنندگان؛ تورم مخفی به دلیل افزایش قیمت ها بدون افزایش کیفیت محصولات و خدمات و همچنین افزایش ناامنی اقتصادی و کاهش رضایت مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد.

اقتصاد دستوری در دولت سیزدهم حذف شد؟

دولت سیزدهم در روزهای ابتدایی آغاز به کار خود به مسیله حذف قیمت گذاری دستوری تاکید داشت اما اقدامات چندان چشمگیری در این زمینه نداشت و تنها در برخی صنایع همچون خودرو؛ فولاد و بورس گام هایی برداشته شد؛ اما این موضوع همچنان بر اقتصاد کشور سایه انداخته و آن را تحت تاثیر قرار داده است و اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و تنها مخالفت هایی اعلام شد و به مرحله اجرایی نرسید.

وعده های رییس جمهور منتخب 

از روزهای اولی که کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه های خود را اعلام می کردند؛ مسعود پزشکیان که رییس جمهور منتخب امروز ایران است؛ با اقتصاد دستوری مخالفت داشت و می گفت: اگر قرار باشد اقتصاد به صورت دستوری پیش رود؛ سرمایه گذار از سرمایه گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست کشیده و منصرف می شود.  قیمت گذاری باید برای حفظ سرمایه گذاری و تولید به صورت آزاد صورت گیرد.

وی ادعا داشت در صورتی که قیمت فروش را برای تولیدکننده کمتر از قیمت تعیین شده مشخص کنیم؛ تولیدکننده دیگر علاقه ای به تولید ندارد و بر همین اساس نیز او اختلاف قیمت در کارخانه های خودروسازی و بازار آزاد را دستوری بودن اقتصاد می دانست.

پزشکیان همچنین با تاکید بر اینکه لرستان سرزمین کشاورزی است؛ اما به لحاظ تخصیص آب با مشکل مواجه است و دولت موظف است تا برای حل مشکل آن کمک کند؛ درباره اینکه چرا محصولات کشاورزی جنوب کشور بازار ندارد و خوراک دام می شود گفته بود که کشاورزان بسیار زحمت کش هستند. جهادکشاورزی و سازمان های مرتبط باید اطلاعات زمین را داشته باشند و کشاورزان را راهنمایی کنند که چه محصولی مناسب کاشت است تا به بازارها ارسال کنند.

اما مسیله مهم این است که ایران که در سال های گذشته در زمینه نهاده های دامی وارده کننده بود در سال 1401 بهک کشور صادرکننده در این زمینه تبدیل شد و این پیشرفت ناشی از اعتماد به بخش خصوصی و واگذاری وظایف به آن بود که در این زمینه فعلا برنامه ای اعلام نشد که آیا همان روال طی خواهد شد یا برنامه جدیدی در انتظار این بخش است؟

در زمینه خرید تضمینی گندم نیز در حالی که به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم سال1400 به میزان 4 میلیون و 500 هزار تن؛ سال 1401 به میزان 7  میلیون و 500 هزار تن و سال 1402 به میزان 10.4 میلیون تن رسید؛ مهم است که بدانیم برنامه دولت چهاردهم چه خواهد بود.

نباید از نظر دور داشت که مسیله کشاورزی در مابین مسایل اقتصادی دیگر با توجه به اینکه به سفره مردم وابسته است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حال باید دید رییس جمهور منتخب در این زمینه ها چه راهبردهایی را در پیش خواهند گرفت.

پایان خبر اتاق زندگانی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برنامه های رییس جمهور منتخب در زمینه کشاورزی/ قیمت گذاری دستوری حذف می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برنامه های رییس جمهور منتخب در زمینه کشاورزی/ قیمت گذاری دستوری حذف می شود؟"، کلیک کنید.