ابزارهای دندانپزشکی: نام ها و انواع و کاربردهای مختلف آنها را بیاموزید !

ابزار دندانپزشکی: نام ها و انواع و کاربردهای مختلف آنها را بیاموزید !

آیا شما از آن دسته بیماران مضطرب هستید که از ابزار دندانپزشکی می ترسید؟ خوب؛ شما تنها نیستید. اضطراب دندانپزشکی واقعی است. تحقیقات نشان می دهد که اضطراب دندان اغلب به دلیل ابزارهای دندانپزشکی ترسناک است و دلیل اصلی اجتناب برخی از افراد از مراجعه به دندانپزشک است. ما معتقدیم که مسلح کردن خود به اطلاعات صحیح سلامت دندان یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با اضطراب است.

ابزارهای دندانپزشکی: نام ها و انواع و کاربردهای مختلف آنها را بیاموزید !

همچنین جهت خرید ابزار و تجهیزات دندان پزشکی می توانید به سایت زیر رجوع کنید.

https://lotustebdental.com/

احتیاط کنید!

تجهیزات دندانپزشک ذکر شده در زیر برای استفاده در خانه نیست. این ابزارها فقط برای استفاده حرفه ای در نظر گرفته شده اند و ممکن است هنگام تلاش برای استفاده از آنها به تنهایی به خود آسیب جدی برسانید.

آینه دهان

احتمالا یکی از ترسناک ترین ها از همه. آینه دندان به دندانپزشکان کمک می کند تا درک بهتری از حفره دهان شما داشته باشند و در عین حال هر گوشه دهان شما را از نزدیک بررسی کنند. آینه دهان همچنین به عنوان ابزاری برای حرکت ملایم بافت های دهان یا زبان برای دید بهتر عمل می کند.

پروب داسی شکل

کاوشگر داسی شکل که «کاوشگر دندانپزشکی» نیز نامیده می شود؛ برای تشخیص مشکلات دهان مانند حفره ها استفاده می شود. اگرچه در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد؛ اما این پروب یک چوب فلزی است و می تواند در انتها قلاب های مختلفی داشته باشد. دندانپزشکان معمولا سطح دندان ها را از نظر سختی با استفاده از پروب تجزیه و تحلیل می کنند. همچنین می توان از آن برای تراشیدن تارتار و پلاک بین دندان ها استفاده کرد.

پاک کننده دندان اولتراسونیک

این جایگزینی برای جرم گیر دستی دندان است. از ارتعاشات و جریان کوچکی از آب برای شکستن پلاک و تجمع تارتار و شستن آن استفاده می کند. بسیاری از بیماران پاک کننده های دندان اولتراسونیک را به جرم گیرهای سنتی ترجیح می دهند؛ زیرا این فرآیند زمان کمتری می برد و باعث ناراحتی کمتری می شود.

دستگاه مکش

در درجه اول دو نوع دستگاه ساکشن توسط دندانپزشکان استفاده می شود. اجکتور بزاق از سطح مکش پایینی استفاده می کند و از یک لوله پلاستیکی توخالی J شکل تشکیل شده است. به لطف شکل لوله؛ نیازی به نگه داشتن آن نیست. در عوض؛ روی دندان های پایینی شما آویزان می شود و بزاق و آب را از انتهای سوراخ شده خارج می کند. یکی دیگر از ابزارهای ساکشن دندانپزشک که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد؛ یک دستگاه ساکشن سطح بالا برای تارتار؛ قطعات دندان و پرکردگی های قدیمی است.

teeth cleaning kit

مته دندانپزشکی

به ندرت کسی را پیدا خواهید کرد که از مته دندانپزشکی نترسد! این ابزار دندانپزشک به منظور از بین بردن موثر پوسیدگی دندان قبل از پر کردن حفره است. این مته همچنین شامل مکانیزمی برای پاشش جریان آب در حین برش دندان ها است. آب از داغ شدن بیش از حد مته جلوگیری می کند؛ که در غیر این صورت منجر به آسیب دندان می شود. حفاری می تواند ناراحت کننده باشد زیرا ارتعاشات را به دندان و لثه می فرستد. در حالی که می تواند دردناک باشد؛ دندانپزشکان سعی می کنند با استفاده از بی حس کننده موضعی آن را به حداقل برسانند.

قالب

دندانپزشکان اغلب برای روش های دندانپزشکی مانند قرار دادن روکش نیاز به برداشت دندان های شما دارند. قالب ها قاب های کوچکی هستند که با مایع پر شده اند و با گذشت زمان سفت می شوند و کانتور کامل دندان های شما را تشکیل می دهند. اگرچه کپک می تواند طعم تلخی در دهان شما باقی بگذارد؛ اما ارزش زحمت را دارد. اگر خوش شانس باشید؛ دندانپزشک شما ممکن است یک دندان طعم دار در دسترس داشته باشد.

برای تمیز کردن دندان ها از چه ابزار دندانپزشکی استفاده می شود؟

چندین ابزار دندانپزشکی در طول یک روش معمولی تمیز کردن دندان استفاده می شود؛ از جمله آینه دهان؛ جرم گیر؛ و ابزار مسواک زدن و پولیش. بیایید نحوه استفاده از این ابزارها را بررسی کنیم.

  1. این روش معمولا با شستشوی دهان با آب یا دهانشویه شروع می شود. این کار دهان شما را از میکروب های مضر پاک می کند.
  2. در مرحله بعد؛ دندانپزشک از آینه دهان استفاده می کند تا درک بهتری از بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد. این یکی از مراحل مهم برای تمیز کردن موثر دندان ها است.
  3. اکنون که دندانپزشک از مناطقی که نیاز به مراقبت دارند آگاه است؛ از جرم گیر برای از بین بردن پلاک و سایر رسوبات استفاده می شود. انتهای قلاب دار دسترسی به جیب های کوچکی را که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند آسان تر می کند.
  4. هنگامی که رسوبات و تجمع ناخواسته خراشیده شد؛ دندانپزشکان از پولیش برای سفیدی مطلوب استفاده می کنند. این ابزارهای پولیش که عمدتا برقی هستند؛ لکه ها و سایر اشکال زباله را از سطوح دندان ها پاک می کنند.

برای پر کردن از چه ابزار دندانپزشکی استفاده می شود؟

تجهیزات دندانپزشک

یک حفره با پرکننده درمان می شود؛ جایی که دندانپزشکان پوسیدگی را تمیز می کنند و از یک رزین کامپوزیت برای پر کردن حفره استفاده می کنند. دندانپزشک از ابزارهای مختلفی از جمله مته استفاده خواهد کرد. این روش معمولا شامل بی حس کردن دندان و استفاده از بی حسی موضعی است.

سپس دندانپزشک شما از مته دندانپزشکی برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می کند. دستگاه مکش آب و زباله ها را از بین می برد و منطقه را تمیز نگه می دارد. پس از تمیز شدن دندان؛ با رزین کامپوزیتی پر می شود که با گذشت زمان به شکل حفره می شود. رزین به صورت لایه ای اعمال می شود ؛ جایی که از نور UV برای سفت شدن آن پس از استفاده از هر لایه استفاده می شود.

در نهایت پس از چند لایه؛ رزین حفره را به طور کامل پر می کند تا ظاهر طبیعی دندان را بازیابی کند. دندانپزشک برای لمس های نهایی از پولیش استفاده می کند.

نتیجه

آشنایی با ابزارها و عملکردهای دندانپزشکی می تواند به شما کمک کند تا برای مراجعه بعدی خود به دندانپزشک آمادگی بیشتری داشته باشید؛ که امیدواریم اضطراب دندانی شما را کاهش دهد.

منبع : dentaly.org

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ابزارهای دندانپزشکی: نام ها و انواع و کاربردهای مختلف آنها را بیاموزید !" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ابزارهای دندانپزشکی: نام ها و انواع و کاربردهای مختلف آنها را بیاموزید !"، کلیک کنید.